Covid-19

Veelgestelde vragen - Covid 19

Wat zijn de huidige regels voor het reizen in Europa?

De huidige regels voor het reizen in Europa kunnen per land verschillen. Het is belangrijk om vóórr vertrek op www.nederlandwereldwijd.nl te kijken om zeker te weten welke regels je kan verwachten op jouw vakantiebestemming. 
In alle Europese landen worden reizigers toegelaten op basis van inentingsbewijs, negatief testresultaat of een herstelbewijs.

Sinds 01 juli 2021 is het Europees digitaal corona certificaat beschikbaar voor alle EU-lidstaten. 
Op https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/safe-covid-19-vaccines-europeans/eu-digital-covid-certificate_nl kan je meer lezen over dit certificaat. 

Mag ik op vakantie als ik niet volledig gevaccineerd ben?

Het is niet verplicht om gevaccineeerd te zijn om door Europa te reizen. Het Europees digitaal corona certificaat wordt afgegeven aan personen die zijn ingeënt tegen COVID-19, een negatief testresultaat hebben gekregen of hersteld zijn van COVID-19. De toelatingseisen kunnen per bestemmingsland variëren. 

Actuele informattie over reisvoorwaarden vind je op: www.nederlandwereldwijd.nl.

Ik ben niet ingeënt, kan ik mijn boeking annuleren of wijzigen?

Het is niet verplicht om gevaccineerd te zijn om binnen Europa te reizen. Hoewel de regels met betrekking tot reizen naar andere landen kunnen variëren en tevens per land kunnen veranderen, respecteren EU-landen het Europees digitaal coronacertificaat dat wordt afgegeven aan personen die zijn gevaccineerd tegen COVID-19 OF een negatief testresultaat hebben verkregen OF hersteld zijn van COVID-19. 

Let op : als je na 19 augustus 2021 hebt geboekt, kan je tot 1 maart 2022 kosteloos annuleren of de boeking éénmalig kosteloos wijzigen tot 15 april 2022.  

Ik heb een negatief PCR-testresultaat nodig, kan ik mijn boeking annuleren of wijzigen?

Hoewel de regels met betrekking tot reizen naar anderen landen kunnen variëren en tevens per land kunnen veranderen, respecteren EU-landen het Europees digitaal coronacertificaat dat wordt afgegeven aan personen die zijn gevaccineeerd tegen COVID-19 OF een negatief testresultaat hebben verkregen OF hersteld zijn van COVID-19. 

Let op : als je na 19 augustus 2021 hebt geboekt, kan je tot 1 maart 2022 kosteloos annuleren of de boeking éénmalig kosteloos wijzigen tot 15 april 2022.  

Ikzelf of iemand van mijn reisgezelschap test positief voordat ik op vakantie vertrek. Wat zijn mijn opties?

In geval van annulering van jouw vakantie, zijn onze algemene annuleringsvoorwaarden van kracht. Wij raden je dan ook sterk aan om onze annuleringsverzekering, waarin een dekking voor COVID-19 is opgenomen, af te sluiten. Deze verzekering bieden wij aan via onze partner ERGO en dekt claims van reizigers die vóór hun vakantie positief testen.

Dekt mijn zorgverzekering ook in het buitenland?

In principe vergoedt jouw zorgverkeraar ziektekosten in het buitenland bij spoedeisende hulp tot 100% van het Nederlandse tarief. Iedereen die namelijk in Nederland woont en/of werkt is verzekerd voor zorgkosten via de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw). Deze wetten gelden ook tijdens vakanties in het buitenland. Mocht je dus medische hulp nodig hebben in het buitenland, dan valt dit binnen jouw eigen zorgverzekering. Om goed voorbereid op vakantie te gaan, is het goed om je zorgverzekeraar te contacten over de precieze dekking van jouw verzekering. Zo voorkom je onaangename verrassingen en kun jij ongbezorgd genieten van je vakantie! 

Dekt de bij Vacansoleil afgesloten verzekering COVID-19?

Vacansoleil biedt in samenwerking met ERGO Annuleringsverzekeringen aan die een supplementaire bescherming voor COVID-19 bieden. De voorwaarden lees je hier: https://www.reiseversicherung.de/de/produktinformationen/vacansoleil-fos/202005/be/PI_BE_NL_ERV-DE_Vacansoleil2016_cancel_covid19.pdf

Kan ik zonder kosten annuleren als er een negatief reisadvies is?

Kosteloze annulering bij negatief reisadvies is niet mogelijk zolang de grenzen open zijn. Aankomst is immers mogelijk mits bewijs van vaccinatie of negatief testbewijs.

Wat gebeurt er als er tijdens mijn vakantie plotseling reisbeperkingen komen?

Het is vervelend als er tijdens je vakantie plotselinge reisbeperkingen worden ingevoerd. Als dat gebeurt zullen we er alles aan doen om je zo goed mogelijk te helpen, rekening houdend met de huidige richtlijnen van de bevoegde autoriteiten. 
Als de grenzen van je bestemmingsland of de camping die je geboekt hebt gesloten zijn, zoeken we samen met je naar een passende oplossing. Om goed voorbereid op reis te gaan raden we je aan om altijd een annuleringsverzekering met COVID-19 dekking af te sluiten. 

 Daarom doen we er alles aan om je dan zo goed mogelijk te helpen. Zo kijken we samen met je naar een passende oplossing, waarbij we rekening houden met de adviezen en richtlijnen van de overheid en bevoegde instanties. Om goed voorbereid op vakantie te gaan, raden we je aan om altijd een annuleringsverzekering af te sluiten waarin reisbeperkingen omtrent COVID-19 zijn opgenomen. Vraag je verzekeringsmaatschappij dan ook net voor jouw vertrek altijd naar jouw dekking wanneer er op jouw bestemming een negatief reisadvies wordt afgegeven. Je leest de actuele situatie op jouw vakantiebestemming op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Bij terugkeer van vakantie is er een verplichte quarantaine in mijn thuisland. Kan ik gratis annuleren?

Verplichte quarantaine in uw thuisland is geen reden om kosteloos te annuleren.

Moet ik op de camping een vaccinatiebewijs of een negatieve test laten zien?

Dit verschilt per camping. Wil je zeker zijn van de regels van de camping van jouw keuze, kijk dan op hun eigen website voor de meest recente informatie. Het kan ook verplicht zijn om dergelijke documenten bij je te hebben wanneer je de grens van jouw land van bestemming of doorreisland oversteekt. De meest actuele informatie per land met betrekking tot reisadviezen en regelgeving vind je op www.wereldwijd.nl.

Kan ik veilig genieten op de camping?

Ja, want op de camping ben je voornamelijk buiten. Onderzoek heeft uitgewezen dat de kans op besmetting buiten kleiner is dan binnen. Daarnaast reis je waarschijnlijk met je eigen auto en maak je gebruik van je eigen accommodatie op de camping. 
Bovendien zorgen onze campings voor een veilige vakantieomgeving. Zij hebben een veiligheidsplan dat voldoet aan de richtlijnen van de lokale gezondheidsautoriteiten; dit betekent een sfeervolle omgeving, waar je toch voldoende afstand van elkaar kan houden. Daarnaast wordt jouw accommodatie voor jouw aankomst grondig schoongemaakt.

Wanneer krijg ik het bedrag terug van mijn ongebruikte voucher?

Je kunt je voucher inwisselen binnen 14 maanden na uitgifte van de voucher. Als je je voucher in deze periode niet hebt gebruikt voor een nieuwe boeking, krijg je het voucher bedrag terug van ons. Ook als je tussentijds zeker weet dat je de voucher niet gaat gebruiken, kun je het voucher bedrag terugvragen. In beiden gevallen vul je het onderstaande online formulier in. 
https://vacansoleil.email/3/4/1769/1/ExaxFM_XmHlK6p2tMXCwkfYMtkn_0qiExm5zaAgSRxgBJZ8SMGnSkCr146UGzn8i

Om de terugbetaling soepel te laten verlopen, vragen we je het formulier volledig en correct in te vullen. 
Heb je al een terugbetaling aangevraagd? Dan doen wij op dit moment ons best om jouw aangevraagde terugbetaling(en) zo snel mogelijk te verwerken. Je hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen of ons hierover te contacteren. 

Hoe vraag ik mijn voucher bedrag terug?

Wil je je ongebruikte voucherbedrag terugvragen? Vraag dan een terugbetaling aan via onderstaand online formulier. 

https://vacansoleil.email/3/4/1769/1/ExaxFM_XmHlK6p2tMXCwkfYMtkn_0qiExm5zaAgSRxgBJZ8SMGnSkCr146UGzn8i

Om de terugbetaling soepel te laten verlopen, vragen we je het formulier volledig en correct in te vullen. 
Heb je al een terugbetaling aangevraagd? Dan doen wij op dit moment ons best om jouw aangevraagde terugbetaling(en) zo snel mogelijk te verwerken. 
Je hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen of ons hierover te contacteren. 

Kan ik mijn boeking uit coulance of wegens Corona beperkingen is verplaats van het seizoen 2021 naar 2022 wijzigen of annuleren?

Je kan je reservering altijd wijzigen of annuleren, ook als deze is verplaatst van het seizoen 2021 naar het seizoen 2022. Tot 15 april 2022 kan je jouw boeking éénmaal gratis wijzigen (op voorwaarde dat de nieuwe huursom niet lager is dan die van 2021). 
Kosteloos annuleren is niet mogelijk. Bij annulering worden conform onze algemene voorwaarden geldende annuleringskosten in rekening gebracht:

  • Tot de 42ste dag (exclusief) vóór de dag van aankomst : 30% van de reissom
  • Vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de dag van aankomst : 60% van de reissom
  • Vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de dag voor aankomst : 90% van de reissom
  • Op de dag van aankomst of later : de volledige reissom.