Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen - Reserveren

Zijn er verschillen tussen het reserveren via internet en telefonisch reserveren?

Nee, er is geen verschil. De prijs blijft hetzelfde. Heeft u nog vragen of wenst u een persoonlijk advies? Neem dan gerust contact op. Wij helpen u graag.

Hoe kom ik aan een actiecode?

Voor sommige acties en speciale aanbiedingen heeft u een actiecode nodig. Met een actiecode profiteert u van extra voordeel. Wij versturen deze actiecodes meestal via onze nieuwsbrief. Nog geen nieuwsbriefabonnee? Meld u aan voor de nieuwsbrief en blijf op hoogte van acties, aanbiedingen en leuke nieuwtjes. 

Hoe kan ik een reservering maken bij Vacansoleil op de website?

Ga naar onze website www.vacansoleil.nl. Op de homepagina ziet u links het Zoek en Boek menu. In het Zoek en Boek menu zoekt u uw bestemming, camping, accommodatie en de gewenste verblijfsperiode. Ideale vakantie gevonden? Klik op de boek nu-button achter de getoonde prijs. U kunt nu de accommodatie reserveren. U doorloopt daarbij de volgende stappen:

Stap 1: uw verblijf reserveren
Tijdens deze stap heeft u de volgende mogelijkheden:

  • klikken naar de informatiepagina van de camping voor meer informatie en foto's
  • klikken naar de informatiepagina van de gekozen accommodatie en voor meer informatie
  • aanpassen van uw reisgezelschap
  • bijboeken van extra's zoals babypakket, preferenties, linnengoed, eindschoonmaak
  • bekijken van de bijzonderheden van de camping en de accommodatie
  • bijboeken van een nog een camping, accommodatie of een andere bestemming

Stap 2: verzekeringen afsluiten
Vacansoleil biedt u hier de mogelijkheid om een reisverzekering, annuleringsverzekering en/of schade aan logies en verblijvenverzekering te boeken. 

Stap 3: uw gegevens invullen
Tijdens deze stap vult u uw persoonlijke gegevens in. Ook kunt u een eventuele kortingscode invoeren.

Stap 4: uw reservering controleren en bevestigen
U controleert nu eerst uw reservering. U kunt eventueel nog zaken wijzigen door terug te gaan in het menu. Alles in orde? Dan vragen we u of u akkoord gaat met de ANVR- reisvoorwaarden en de algemene voorwaarden van Vacansoleil. Als u akkoord gaat, kunt u de reservering definitief vastleggen.

Stap 5: betalen
De betalingsinformatie wordt getoond, met de daarbij behorende betalingsmogelijkheden waar u uit kunt kiezen. U klikt vervolgens op de button “boeken”. Uw reservering wordt dan afgerond.

Stap 6: bedankt
Op de bedankpagina krijgt u het reserveringsnummer van uw boeking te zien.

Wij bedanken u voor het maken van de reservering en sturen u een bevestiging via e-mail.

Gedurende al deze stappen ziet u het reserveringsoverzicht rechts op uw scherm. Hierin staan de gekozen accommodatie(s) en de prijzen. De eventuele onvermijdbare kosten ter plaatse worden getoond in een lichtgele kleur.

Hoe kan ik zien of mijn reservering via internet gelukt is?

Nadat u op 'boeken' heeft geklikt krijgt u een scherm te zien waarop u wordt bedankt voor uw reservering. Tevens wordt er een reserveringsnummer vermeld, een bevestiging dat de boeking definitief is. U ontvangt direct na het maken van uw boeking een reserveringsbevestiging per e-mail.

Net als bij een telefonische boeking ontvangt u na het maken van uw reservering op internet een reserveringsbevestiging per e-mail. Indien u dit per post wenst is dat uiteraard ook mogelijk.

Is het mogelijk om een optie te plaatsen?

Nee, wij bieden geen optie aan en een boeking is dus direct een definitieve boeking. Wel heeft u het recht volgens artikel 1.3 van de ANVR-Reisvoorwaarden om uw boeking zonder opgave van redenen binnen 24 uur kosteloos te herroepen tot 8 weken voor vertrek.

Hoe wordt de prijs berekend?

Wat uw vakantie kost, is eenvoudig uit te rekenen. Een voorbeeld: u gaat met uw gezin 2 weken naar camping ‘Due Laghi’ in Levico Terme, Italië. U huurt een volledig ingerichte Navajo bungalowtent, en u verblijft van 3 juni tot 17 juni (2 weken).

De berekening is dan als volgt:  
14 nachten à € 34,- per nacht € 476,00
-/- korting (14=7) 7 x € 34,-   € 238,00 -/-
+ reserveringskosten €   27,00
+ bijdrage Calamiteitenfonds €     2,50
Deze vakantie kost u € 267,50

Huurt u een staanplaats? Dan ziet de berekening er anders uit. De getoonde prijs bij staanplaatsen is in de 1ste stap van uw boeking namelijk gebaseerd op een verblijf met 2 personen. Oók als u meerdere personen heeft geselecteerd. Hoe dat kan? Doordat de prijzen per persoon kunnen variëren per leeftijdscategorie. En u vult de geboortedatums van uw reisgezelschap pas in bij de 4de stap van uw boeking. Voor u tot definitief boeken overgaat, ziet u uiteraard het uiteindelijke totaalbedrag van uw verblijf.

Hanteert Vacansoleil een minimum aantal nachten?

Op de meeste campings geldt een minimum aantal overnachtingen per accommodatie. Dat betekent dat u een aantal nachten achter elkaar in dezelfde accommodatie op de camping dient te boeken. Meestal zijn dit minimaal twee nachten in het laagseizoen en vier in het hoogseizoen. Dit aantal kan variëren, ook per accommodatie. Op een aantal campings kunt u één enkele nacht boeken, ideaal voor een overnachting onderweg op weg naar een verdere bestemming. Of voor op de terugweg natuurlijk.

Wanneer kan ik de reispapieren verwachten?

U ontvangt uw reispapieren via e-mail. Ze worden verstuurd nadat wij de volledige betaling hebben ontvangen.

Is het mogelijk om een kinderbedje, kinderbadje en een kinderstoel te reserveren?

Op steeds meer campings kunt u een babypakket bijboeken. Een babypakket bestaat uit een kinderbedje, een kinderstoel en een babybadje. Wij zetten alles klaar in uw accommodatie.

Let op: Het kinderbedje is exclusief linnengoed en er is geen matrasje. Neem daarom uw eigen lakentjes, dekentjes én matrasje mee.

Is het toegestaan om huisdieren mee te nemen? Zo ja, mag ik er dan ook twee meenemen?

In het 'Zoek & Boek' menu op de website kunt u bij 'Reisgezelschap' uw huisdier ingeven. Zo krijgt u een passend zoekresultaat met campings waar uw huisdier is toegestaan in de accommodatie of op de staanplaats. Op de camping info pagina onder het kopje accommodatie kunt u bij de bijzonderheden lezen of een huisdier op de camping van uw keuze is toegestaan, en of deze ook is toegestaan in de accommodaties. De kosten per nacht, evt. uitzonderingen en of campings een bedrag vragen voor extra eindschoonmaak vindt u ook terug bij de bijzonderheden. Bij een internetboeking kunt u deze informatie terugvinden onder het kopje 'Belangrijke informatie'. Deze informatie ziet u wanneer u een accommodatie en een verblijfsperiode heeft geselecteerd. Op de camping informatie pagina op de website ziet u deze bijzonderheden ook bij het kopje “accommodatie” en vervolgens klikt u op een accommodatie.

Een aantal campings laat huisdieren alleen buiten het hoogseizoen toe. In sommige stacaravans is een huisdier niet toegestaan. In een Vacansoleil bungalowtent is een huisdier nooit toegestaan. De kosten voor een huisdier dient u in de meeste gevallen ter plaatse bij aankomst op de camping te betalen. Indien de kosten vooraf aan Vacansoleil betaald moeten worden, worden deze bij uw boeking berekend. Als u een staanplaats boekt dient u de kosten voor een huisdier in de meeste gevallen vooraf aan Vacansoleil te betalen. Wanneer er geen kosten worden berekend, betaalt u deze bij aankomst op de camping. En ook dan staan deze kosten in het reserveringsoverzicht en op de factuur onder het kopje 'ter plaatse te betalen'. Mocht u meer dan één huisdier mee willen nemen, neem dan telefonisch contact op met één van onze medewerkers.

Meer informatie over huisdieren vindt u hier.

Zijn er ook campings geschikt voor mindervaliden?

Campings met voor rolstoelers aangepaste voorzieningen krijgen een speciaal rolstoel pictogram. Wij kijken daarbij niet alleen naar de inrichting van de toilet- en douchecabines, maar ook naar zaken als vrije ruimtes, hoe de deuren opengaan en of er traptreden zijn. En natuurlijk bekijken we de toegang tot het (zwembad) terras en het restaurant. Alle Vacansoleil tenten zijn goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers, hoewel de vloer van het type Ottawa circa 15 centimeter boven de grond ligt.
Op camping Iris Parc Le Château de Galaure, camping Iris Parc Le Grand Dague en camping Iris Parc Birkelt bieden wij stacaravans aan die speciaal zijn aangepast voor mindervaliden, dit is het type Bali2. Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met onze medewerkers.

Worden alleenreizende jongeren op de campings geaccepteerd?

De meeste campings in ons aanbod zijn familiecampings, en daarom worden alleenreizende jongeren vaak niet geaccepteerd. Om problemen bij aankomst op de camping te vermijden vragen wij u om vóór het maken van de definitieve boeking contact met onze reserveringsafdeling op te nemen.

Kan ik ook een reservering maken voor een groep?

Dat kan. Het ligt er wel aan hoe groot de groep is. Via onze website kunt u maximaal 2 accommodaties in 1 reservering boeken. Wilt u meerdere accommodaties boeken? Neem dan contact op met ons. Wij kunnen maximaal 5 accommodaties voor uw reserveren. Bij meer dan 5 accommodaties moeten we eerst toestemming vragen aan de camping.

Kan ik bij Vacansoleil ook een verzekering afsluiten?

Jazeker! Dat is mogelijk. Een verstandige keuze bovendien, want zo gaat u met een onbezorgd gevoel op vakantie. U kunt een annuleringsverzekering, een reisverzekering en/of een schadelogiesverzekering van ERV verzekeringen afsluiten. Dat kan direct bij boeking of op een later tijdstip. Houdt u er rekening mee dat u de annuleringsverzekering binnen 5 werkdagen na uw boeking dient af te sluiten. Meer informatie over deze verzekeringen vindt u hier.

Ik betaal voor een preferentie, is dit dan ook een garantie?

Nee, een preferentie blijft een voorkeur en is geen garantie. Wij geven deze door aan de camping en men zal al het mogelijke doen om aan uw wens te voldoen. Evenwel, aan het niet doorgaan van een preferentie kunnen geen rechten worden ontleend. De preferentiekosten zijn administratiekosten en kunnen dan achteraf ook niet worden gerestitueerd.

Ik heb een reischeque van Vacansoleil gewonnen. En nu?

Deze reischeque kan alleen telefonisch verzilverd worden. De korting wordt namelijk op internet niet automatisch toegekend. De maanden juli en augustus zijn uitgesloten voor een verblijf op de camping. U kunt kiezen uit een aanbod van speciaal geselecteerde campings. Deze campings vindt u op de Actie selectie lijst van deze website.

Klik hier voor de Actie selectie lijst

Op 1 boeking kunnen meerdere accommodaties voor u worden vastgelegd. Indien u het bedrag van de cheque niet volledig gebruikt, blijft het restant bedrag staan. Dit bedrag kan later worden gebruikt, onder dezelfde voorwaarden. Dat betekent dat het resterende bedrag vóór de vervaldatum moet zijn gebruikt. U ontvangt een e-mail ter bevestiging van het nog resterende bedrag.

Kan ik mijn reservering nog annuleren of wijzigen?

Voor reserveringen met een verblijf in 2018 geldt het volgende:
U kunt uw reservering altijd annuleren of wijzigen. Hiervoor rekenen we overeenkomstig onze algemene voorwaarden annulerings- of wijzigingskosten. Eventuele bijkomende kosten die het gevolg zijn van uw wijziging, geven wij vóór de wijziging aan u door.

Voor reserveringen met een volledig verblijf in 2019 geldt het volgende:
U kunt uw reservering kosteloos annuleren t/m 31 december 2018. Na deze datum brengen we overeenkomstig onze algemene voorwaarden annuleringskosten in rekening.

U kunt uw reservering kosteloos wijzigen t/m 15 april 2019. Na deze datum kunnen er wijzigingskosten in rekening gebracht worden. Eventuele bijkomende kosten die het gevolg zijn van uw wijziging, geven wij vóór de wijziging aan u door.

Kan iemand anders mijn reservering overnemen?

Ja, u kunt uw reservering laten overnemen door een ander reisgezelschap. De hoofdboeker van uw reservering én de nieuwe reizigers dienen dit schriftelijk aan ons door te geven. De wijzigingskosten bedragen € 35,00. 

Tot wanneer kan ik annuleren?

U kunt een reservering nog op de dag van aankomst telefonisch annuleren. Conform de algemene voorwaarden van Vacansoleil worden de dan geldende annuleringskosten in rekening gebracht.

Voor reserveringen met een volledig verblijf in 2019 geldt het volgende:
U kunt uw reservering kosteloos annuleren t/m 31 december 2018. Na deze datum brengen we overeenkomstig onze algemene voorwaarden annuleringskosten in rekening.

Ik was net bezig met een reservering via internet, maar nu blijkt deze periode niet meer beschikbaar te zijn. Wat moet ik doen?

Als u een bepaalde accommodatie en periode selecteert, houdt ons reserveringssysteem deze selectie even voor u vast. Zodoende heeft u voldoende tijd om uw boeking rustig af te maken. Indien u deze selectie verlaat zonder de reservering definitief af te ronden, wordt deze pas na een bepaalde tijd weer vrijgegeven. U kunt het verblijf dan later, indien nog steeds beschikbaar, alsnog reserveren. U kunt een geselecteerde accommodatie wissen in het reserveringsoverzicht rechts op het scherm.

Kan ik een essentie voor een bepaalde plaats aanvragen?

In overleg met de lokale camping beheerder is het mogelijk om een essentie aan te vragen. Uw speciale wens kan alleen in behandeling worden genomen op basis van medische gronden voor € 35 per accommodatie per essentie.