Coronavirus

Vragen & Antwoorden over het coronavirus en uw vakantie

Laatst geüpdatet op: 30 september 2020

Bij Vacansoleil volgen we de ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) op de voet. Wij delen uw zorgen en doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Uw veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst.

Waarschijnlijk heeft u door al het nieuws vragen over uw vakantie. Daarom hebben we de meest gestelde vragen & antwoorden voor u op een rijtje gezet.

Kan uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus?

Dan nemen wij altijd contact op met u. Samen kijken we welke oplossing het beste past. Zo kunt u uw vakantie zonder administratieve kosten omboeken naar een andere bestemming of periode. Een andere mogelijkheid is een corona-voucher. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over dit onderwerp. 

Heeft uw bestemming een oranje reisadvies?

Voor geheel Kroatië, Spanje en Slovenië en bepaalde delen van FrankrijkPortugal en België geldt momenteel een oranje reisadvies. Gaat u binnenkort naar een van deze bestemmingen? Of verblijft u er momenteel op een camping van Vacansoleil? Dan nemen wij zo snel mogelijk contact op met u.

Kijk ook alvast bij onderstaande vragen & antwoorden. Mogelijk vindt u zo meteen het antwoord op uw vraag.

De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd. De laatste update is van 30 september.

Corona

Waar vind ik de laatste informatie over het coronavirus?

Op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vindt u de meest actuele informatie over het nieuwe coronavirus (COVID-19).

Valt het coronavirus onder de dekking van het Calamiteitenfonds?

Ziektes en epidemieën zoals het coronavirus vallen niet onder de dekking van het Calamiteitenfonds. Deze dekking geldt alleen voor molestsituaties of natuurrampen. Overigens geldt de dekking van het Calamiteitenfonds alleen voor reizen die al zijn aangevangen. Meer informatie vindt u op de website van het Calamiteitenfonds.

Reisadvies

Waar vind ik alle actuele reisadviezen?

Op de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken www.nederlandwereldwijd.nl vindt u alle actuele reisadviezen per land. Let wel: negatief reisadvies is alleen van toepassing op het moment van reizen.

Wat is het reisadvies voor mijn vakantiebestemming?

Hieronder vindt u de laatste ontwikkelingen per Vacansoleil-bestemming. Deze informatie is gebaseerd op de reisadviezen van de Nederlandse overheid. Gedetailleerde informatie en de meest actuele reisadviezen per land en regio vindt u op de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Belangrijk als u op vakantie gaat: blijf altijd waakzaam tijdens uw vakantie en volg zowel de Nederlandse als de lokale coronaregels. Houd er rekening mee dat het reisadvies kan veranderen tijdens uw vakantie, u bij landsgrenzen op symptomen gecontroleerd kunt worden en er lokale richtlijnen en maatregelen kunnen gelden, zoals het verplicht dragen van een mondkapje op openbare plaatsen.


België
Vakantiereizen naar België zijn momenteel niet mogelijk. Voor geheel België geldt sinds 28 september code oranje (alleen noodzakelijke reizen). Omdat het aantal besmettingen in Nederland toeneemt, krijgen reizigers uit Nederland in België te maken met strikte test- en quarantaineregels. Daarom is het reisadvies bijgesteld naar oranje. Komt u vanuit België terug in Nederland? Dan hoeft u alleen 10 dagen in thuisquarantaine te gaan als u verbleef in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de stad Antwerpen, de provincie Luik of de provincie Waals-Brabant. In deze regio’s is het aantal besmettingen nog steeds hoog.

Denemarken
Vakantiereizen naar Denemarken zijn momenteel niet mogelijk. In geheel Denemarken geldt sinds 18 september code oranje (alleen noodzakelijke reizen). Door de toename van het aantal besmettingen in Nederland, komt u alleen met een ‘geldige reden’ het land binnen. Een vakantiereis is geen geldige reden. Komt u vanuit Denemarken terug in Nederland? Dan hoeft u alleen 10 dagen in thuisquarantaine te gaan als u in de stad Kopenhagen, de gemeente Faaborg-Midtfyn of de stad Slagelse bent geweest.

Duitsland
Vakantiereizen naar Duitsland zijn momenteel beperkt mogelijk voor reizigers uit de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Als uit een van deze provincies komt, moet u voldoen aan de test- en quarantaineregels van de Duitse overheid. Bij aankomst in Duitsland moet u een negatieve COVID-19 test kunnen tonen. Deze test mag niet ouder zijn dan 48 uur. Als u deze niet kunt overleggen, verplicht de Duitse overheid u om zich in Duitsland te laten testen. Ook moet u daarna 14 dagen in Duitsland in zelfquarantaine te gaan. Reizigers uit Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht die op doorreis zijn naar een ander land, mogen wel door Duitsland rijden zonder test of zelfquarantaine. Overnachten in Duitsland is dan niet toegestaan. Het Duitse test- en quarantaineadvies geldt niet voor reizigers uit andere Nederlandse provincies. Bekijk ook de meest recente informatie over coronamaatregelen in Duitsland.

Frankrijk
Vakantiereizen naar Frankrijk zijn mogelijk, maar niet in het hele land. In verschillende departementen is de besmettingsgraad toegenomen. Daarom geldt er nu code oranje (alleen noodzakelijke reizen) voor de stad Parijs en de departementen Ariège, Aube, Charente, Doubs, Gers, Haute Loire, Hautes-Pyrénées, Haute Vienne, Oise, Somme, Saône et Loire, Ain, Alpes Maritimes, Aveyron, Bas-Rhin, Bouches-du-Rhône, Corse-du-Sud, Côte-d’ Or, Essonne, Gard, Gironde, Haute-Corse, Haute-Garonne, Haute-Marne, Hauts-de-Seine, Hérault, Ille-et-Vilaine, Indre et Loire, Isère, Landes, Loire, Loire-Atlantique, Loiret, Maine-et-Loire, Marne, Meurthe et Moselle, Nord, Pas-de-Calais, Puy-du-Dôme, Pyrénées Atlantiques, Pyrénées Orientales, Rhône, Sarthe, Seine Maritime, Seine-et-Marne, Seine-Saint-Denis, Tarn, Tarn-et-Garonne, Val-de-Marne, Val-d’Oise, Var, Vaucluse, Vienne en Yvelines. Door de toename van het aantal coronabesmettingen kunnen de Franse lokale autoriteiten de lokale maatregelen verder aanscherpen. Komt u vanuit één of meerdere van deze regio’s thuis in Nederland? Dan gaat u 10 dagen in thuisquarantaine.

Hongarije
Vakantiereizen naar Hongarije zijn momenteel niet mogelijk. In geheel Hongarije geldt sinds 1 september code oranje (alleen noodzakelijke reizen). De Hongaarse grens is namelijk dicht voor alle buitenlanders die geen urgente reden hebben voor bezoek aan het land. Alleen inwoners van Hongarije mogen het land inreizen. Als u vanuit Hongarije terugkomt in Nederland hoeft u niet in thuisquarantaine te gaan. Behalve als u in de hoofdstad Boedapest bent geweest. Daar is het aantal besmettingen met het coronavirus gestegen. Verbleef u buiten Boedapest en bent u rechtstreeks naar het vliegveld (Liszt Ferenc) gereisd? Dan geldt deze thuisquarantaine regel niet.

Italië
Vakantiereizen naar Italië zijn mogelijk. De in- en uitreisbeperkingen zijn opgeheven, maar aan de grens kunt u gecontroleerd worden op symptomen. Voor reizen naar de bestemmingen Apulië, Calabrië, Sardinië en Sicilië dient u zich te registeren bij de Italiaanse overheid. U dient voor uw aankomst een online formulier in te vullen.

Kroatië
Vakantiereizen naar Kroatië zijn momenteel niet mogelijk. In geheel Kroatië geldt sinds 21 juli opnieuw code oranje (alleen noodzakelijke reizen). Nadat het reisadvies in juni nog werd versoepeld, raadt de Nederlandse overheid opnieuw af om naar Kroatië te reizen. Dit heeft te maken met de recente toename van het aantal coronabesmettingen. Verblijft u momenteel in Kroatië? Dan gaat u na terugkeer in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine. Ook als u geen klachten heeft die lijken op corona of als uit een test blijkt dat u geen corona heeft.

Luxemburg
Vakantiereizen naar Luxemburg zijn mogelijk. Blijf waakzaam tijdens uw vakantie en volg zowel de Nederlandse als de Luxemburgse coronaregels op.

Oostenrijk
Vakantiereizen naar Oostenrijk zijn mogelijk, maar niet in het hele land. In de hoofdstad Wenen en de stad Innsbruck geldt sinds 22 september code oranje (alleen noodzakelijke reizen) vanwege een toename van het aantal besmettingen. Bent u in Wenen of Innsbruck geweest en komt u thuis in Nederland? Dan gaat u 10 dagen in thuisquarantaine. U hoeft niet in thuisquarantaine te gaan als u buiten deze steden verbleef en rechtstreeks naar de luchthaven Wenen (Schwechat) of luchthaven Innsbruck bent gereisd. Als u in Oostenrijk op doorreis bent naar een ander land dient u een ingevulde doorreisverklaring bij u te dragen als u vanuit een door Oostenrijk benoemd risicoland reist. Ook bent u verplicht in één keer door te rijden. Alleen korte pauzes bij tankstations zijn toegestaan.

Polen
Vakantiereizen naar Polen zijn mogelijk. De in- en uitreisbeperkingen zijn opgeheven, maar aan de grens kunt u gecontroleerd worden op symptomen.

Portugal
Vakantiereizen naar Portugal zijn mogelijk, maar niet in het hele land. In Portugal geldt sinds 1 juli code oranje (alleen noodzakelijke reizen) voor de regio Lissabon (Lisboa e Vale do Tejo). Sinds 15 september geldt dit ook voor de regio’s Area Metropolitana de Lisboa (AML) en Leziria do Tejo. Komt u vanuit deze regio’s terug in Nederland? Dan gaat u 10 dagen in thuisquarantaine.

San Marino
Vakantiereizen naar San Marino zijn mogelijk. De in- en uitreisbeperkingen zijn opgeheven, maar aan de grens kunt u gecontroleerd worden op symptomen. 

Slovenië
Vakantiereizen naar Slovenië zijn momenteel niet mogelijk. In geheel Slovenië geldt sinds 21 augustus code oranje (alleen noodzakelijke reizen). Omdat het aantal besmettingen in Nederland toeneemt, krijgen reizigers uit Nederland in Slovenië te maken met strikte reisbeperkingen. Bij aankomst in Slovenië geldt dan een verplichte thuisquarantaine van 10 dagen. Komt u vanuit Slovenië terug in Nederland? Dan hoeft u niet in thuisquarantaine te gaan. 

Spanje
Vakantiereizen naar Spanje zijn momenteel niet mogelijk. In geheel Spanje geldt sinds 25 augustus opnieuw code oranje (alleen noodzakelijke reizen). Reden is het toenemend aantal besmettingen in het hele land. Eerder gold code oranje enkel voor bepaalde regio’s, nu geldt dit voor heel Spanje. Heeft u Spanje bezocht en komt u thuis in Nederland? Dan gaat u 10 dagen in thuisquarantaine. 

Tsjechië
Vakantiereizen naar Tsjechië zijn momenteel niet mogelijk. In geheel Tsjechië geldt sinds 22 september code oranje (alleen noodzakelijke reizen). Reden is het toenemend aantal besmettingen in het hele land. Komt u vanuit Tsjechië terug in Nederland? Dan gaat u 10 dagen in thuisquarantaine.

Zwitserland
Vakantiereizen naar Zwitserland zijn momenteel niet mogelijk. In geheel Zwitserland geldt sinds 28 september code oranje (alleen noodzakelijke reizen). Reden is het toenemend aantal besmettingen in het Koninkrijk der Nederlanden (inclusief Aruba, Curaçao en Sint Maarten). Bij aankomst in Zwitserland gaat u daarom verplicht 10 dagen in quarantaine. In Zwitserland zelf is het aantal coronabesmettingen gestegen in de kantons Genève, Freiburg en Vaud. Komt u vanuit deze regio’s terug in Nederland? Dan gaat u 10 dagen in thuisquarantaine.


Vakantie in Nederland

In Nederland staan de coronamaatregelen een vakantie in de natuur niet in de weg. Wel kunnen locaties als campings, vakantieparken, amusementsparken en stranden gesloten zijn, omdat voldoende afstand houden hier lastig is. Zwembaden, restaurants, winkels, sanitair en andere voorzieningen op campings zijn over het algemeen weer open. Campings maken echter zelf een afweging of en hoe ze hun faciliteiten openen. Kijk voor meer informatie over vakantie vieren in Nederland op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/op-vakantie-in-nederland

 

Voor welke bestemmingen moet ik verplicht een COVID-registratieformulier invullen?

Dit is momenteel verplicht als u naar België en bepaalde regio’s in Italië op vakantie gaat.

België

De Belgische overheid verplicht u een Passenger Locator Form (PLF) in te vullen wanneer u langer dan 48 uur in België gaat verblijven. U dient dit formulier binnen 48 uur voor aankomst in te vullen. Elk persoon dient dit formulier individueel in te vullen. Alleen kinderen onder de 16 jaar die met een volwassene of hun ouders reizen, kunnen op het formulier van hun ouders worden geregistreerd. 

Ga naar het Passenger Locator Form voor België

Italië (alleen voor Apulië, Calabrië, Sardinië en Sicilië)

Gaat u in Italië op vakantie naar Apulië, Calabrië, Sardinië of Sicilië? Dan verplichten de lokale autoriteiten u een Health Registration COVID 19-formulier in te vullen. Elke regio heeft een apart formulier. U dient dit formulier voor uw aankomst in te vullen.

 

Wat als het reisadvies voor mijn vakantiebestemming negatief (code oranje/rood) is geworden?

Mocht deze situatie op uw vakantie van toepassing zijn, dan neemt onze klantenservice contact met u op om de mogelijkheden te bespreken. Dit doen wij op volgorde aan aankomstdatum. Het kan daarom enkele dagen duren voordat u van ons hoort. Vervolgens helpen wij u graag met het maken van een keuze.

Als uw vakantie door negatief reisadvies (code oranje/rood) niet door kan gaan, kijken we samen met u naar een oplossing. U kunt ervoor kiezen om zonder administratieve kosten om te boeken naar een andere periode, camping en/of bestemming in 2020 of 2021 zijn óf u kiest voor een corona-voucher ter waarde van de door u betaalde reissom. 

Kijk ook bij de vraag: Wat is de corona-voucher? 

Wat als tijdens mijn vakantie het reisadvies voor mijn bestemming negatief (code oranje/rood) wordt?

In dit geval raadplegen wij het RIVM en de ANVR, de brancheorganisatie van de Nederlandse reissector. Hierna – mogelijk één dag later – krijgt u van ons bericht waarin wij u informeren over wat u kunt doen.

Wat u meteen kunt doen

We raden u altijd aan om direct contact op te nemen met uw reisverzekering en na te gaan waarvoor u verzekerd bent nu voor uw vakantie een negatief reisadvies is afgegeven. Wilt u uw vakantie afbreken en vervroegd terugkeren naar Nederland? Dan dient u dit te bespreken met uw verzekeringsmaatschappij.

Vanzelfsprekend raden wij u ook aan om de lokale veiligheidsmaatregelen op te volgen. Heeft u klachten die lijken op het coronavirus? Meld u dan bij de gezondheidsautoriteiten om u te laten testen.

Raadpleeg verder geregeld de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken om op de hoogte te blijven van de actuele situatie op uw vakantiebestemming.

Mijn geboekte camping gaat pas later in het seizoen open. Wat nu?

Heeft u bij ons geboekt en gaat uw camping pas later in het seizoen open in verband met de gevolgen van het coronavirus? Dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op via telefoon of e-mail. Wij contacteren u uiterlijk 2 weken voor uw eigenlijke vertrek.

Op de camping

Ik ga binnenkort op vakantie. Zijn er maatregelen of regels waar ik rekening mee moet houden?

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus worden in veel landen voorzichtig afgebouwd. In sommige landen en/of regio’s zijn of gaan campings weer open. Het kan zo zijn dat bepaalde voorzieningen (zoals bijvoorbeeld zwembaden, horeca en toiletgebouwen) nog niet open / deels gesloten zijn. Ook kunnen er afwijkende openingstijden gelden voor bepaalde voorzieningen. Op de camping dient u rekening te houden met de lokale veiligheidsvoorschriften. Omdat deze informatie per bestemming en/of per camping verschilt en bovendien regelmatig verandert, raden wij u te allen tijde aan om voor uw vertrek de officiële website van de camping te raadplegen. 

In elk land gelden specifieke veiligheidsregels. Veel maatregelen lijken op elkaar, maar vaak zijn ze net even anders. Daarom raden wij u aan om u goed op de hoogte te stellen van de lokale regels. Op de website van het ministerie van buitenlandse zaken kunt u de coronamaatregelen per land bekijken.

Kan ik veilig van mijn vakantie genieten op de camping?

Op al onze campings gelden veiligheidsprotocollen die zijn opgesteld door de autoriteiten van het desbetreffende vakantieland. 

  • Veilige werkwijze personeel: de medewerkers werken volgens strikte lokale veiligheidsrichtlijnen. Ze zijn uitgebreid geïnstrueerd over de geldende protocollen, gebruiken beschermende en desinfecterende materialen en staan klaar om u verder te helpen met al uw vragen.
  • Veilige afstand: veel campings openen minder accommodaties en ontvangen dus minder gasten om een veilige afstand op de camping te kunnen waarborgen. 
  • Schoonmaak en hygiëne: campings werken met een aangepast schoonmaakprotocol dat voldoet aan de coronarichtlijnen. Zo kunt u veilig van alle voorzieningen gebruikmaken. Ook uw accommodatie wordt voor u arriveert grondig gereinigd. 
  • Eigen sanitair in uw accommodatie: alle Vacansoleil-stacaravans en bepaalde typen safaritenten beschikken over een toilet en badkamer. 
  • Veilig reizen in uw eigen auto: in uw eigen auto reist u veiliger naar uw vakantiebestemming dan met het vliegtuig of het openbaar vervoer.
     

Zijn de voorzieningen op de camping gewoon geopend?

Dit verschilt per camping en per land. Om volledig op de hoogte te zijn raden we u aan om te kijken op de officiële website van de camping. Op de campings waar wij vakanties aanbieden zijn de meeste voorzieningen deze zomer open, maar het zal een beetje anders zijn dan u gewend bent.

  • Zwembaden & glijbanen: waterpret hoort bij vakantie. U kunt gewoon lekker spetteren en van een waterglijbaan sjezen. Wel gelden er veiligheidsprotocollen waaraan iedereen zich dient te houden.
  • Voor uw kinderen: de speeltuin is open en het animatieteam organiseert toffe activiteiten. Dat blijft zo, maar veiligheid gaat voor alles. 
  • Sport & activiteiten: dat gaat gewoon door op basis van lokale regels. Zo kunnen activiteiten bijvoorbeeld in kleinere groepen uitgevoerd worden. 
  • Eten & drinken: gezellig samen een hapje eten, een drankje op het terras, het hoort er allemaal bij. Horecavoorzieningen zijn open op basis van lokale wetgeving.

Vacansoleil is niet aansprakelijk voor het wel of niet opengaan van bepaalde voorzieningen. De opening hiervan is afhankelijk van de lokale wetgeving en dit kan in de loop van het seizoen veranderen. 

Moet ik vanwege corona extra spullen inpakken als ik op vakantie ga?

Neem zeker voldoende mondkapjes, papieren doekjes en desinfecterende handzeep mee. Voor de zekerheid raden wij u ook aan om uw eigen beddengoed (dekbedden of slaapzakken en kussens) en linnengoed (lakens, dekbedhoezen, kussenslopen) mee te nemen. Sommige campings mogen dit niet aanbieden vanwege lokale veiligheidsvoorschriften.

Waarom is het raadzaam om zelf dekbedden en kussens mee te nemen?

Sommige campings bieden tijdelijk geen beddengoed (dekbedden of slaapzakken en kussens) en linnengoed (lakens, dekbedhoezen, kussenslopen) aan. Dit is het gevolg van lokale coronaveiligheidsvoorschriften. Tip: met een vacuüm reisopbergzak kunt u uw beddengoed eenvoudig en compact inpakken en bespaart u veel bagageruimte.

Voucher

Wat is de corona-voucher?

Kan uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus, dan ontvangt u een corona-voucher ter waarde van de betaalde reissom. Met deze voucher kunt op een later tijdstip een nieuwe vakantie boeken bij Vacansoleil. De corona-voucher kan gebruikt worden voor alle campings uit het aanbod van Vacansoleil. De corona-voucher is 1 jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. U dient dus binnen 1 jaar een nieuwe boeking te maken. De aankomstdatum van deze nieuwe boeking mag wel later plaatsvinden in 2020 of 2021 (uiterlijk 31 december 2021). 

De corona-voucher is een initiatief van de ANVR en SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Omdat Vacansoleil lid is van beide organisaties kunnen wij u de corona-voucher aanbieden. De SGR staat garant voor de waarde van uw corona-voucher. Meer informatie over de corona-voucher vindt u op de website van SGR en in de brief van de ANVR

https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/

Hoe ontvang ik de corona-voucher?

U ontvangt uw corona-voucher via e-mail. Zodra uw corona-voucher is aangemaakt, sturen wij deze naar het e-mailadres dat u aan ons doorgaf toen u een boeking maakte. Wellicht kan deze e-mail in uw spam terechtkomen. Wij raden u aan ook daar even te kijken.

Moet ik het gehele bedrag van de corona-voucher in één keer besteden?

Nee, dat hoeft niet. Als de reissom van de nieuwe boeking lager is dan de waarde van de corona-voucher, dan behoudt u het restantbedrag op uw corona-voucher. U kunt de corona-voucher dus voor meerdere reserveringen gebruiken. Let er wel op dat de corona-voucher geldig blijft tot 12 maanden na uitgiftedatum. 

Hoe kan ik mijn corona-voucher verzilveren?

Dat kan eenvoudig op deze website. Als u op https://www.vacansoleil.nl/ een nieuwe vakantie boekt, kunt u bij het afronden van de boeking uw vouchercode invullen. Het bedrag wordt dan direct verrekend. U kunt uw corona-voucher alleen gebruiken voor nieuwe boekingen, dus niet voor reeds bestaande boekingen.

Mag ik de corona-voucher gebruiken voor een reeds bestaande reservering?

Nee, de corona-voucher kan alleen direct bij boeking verzilverd worden. U kunt de corona-voucher dus alleen voor nieuwe reserveringen gebruiken. Zodra u de corona- voucher ontvangt, kunt u deze meteen gebruiken voor een nieuwe boeking. Wacht alstublieft tot u de corona-voucher heeft ontvangen, voordat u via onze website een nieuwe reservering maakt.

Kan ik mijn corona-voucher aan een ander geven?

Nee, de corona-voucher is niet overdraagbaar aan anderen. De corona-voucher wordt uitgegeven op naam van de hoofdboeker en kan dus ook alleen door die persoon gebruikt worden. 

Kan ik mijn geld terugkrijgen als ik mijn corona-voucher niet gebruik?

Als u uw corona-voucher niet gebruikt, heeft u recht op teruggave van het vermelde bedrag. Wij verzorgen de terugbetaling als u de corona-voucher na 12 maanden nog niet heeft gebruikt voor een nieuwe boeking.

Ook voor een voucher waarop geen SGR-dekking van toepassing is, behoudt u het recht tot terugbetaling. Wij verzorgen de terugbetaling als u de voucher na 12 maanden nog niet heeft gebruikt voor een nieuwe boeking.

Omboeken / Annuleren

Wat als ik mijn vakantie wil annuleren als er geen negatief reisadvies is?

Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. De annuleringskosten bedragen nu:

  • bij annulering tot 14 dagen vóór uw aankomstdag: 30% annuleringskosten
  • bij annulering tot 1 dag vóór uw aankomstdag: 90% annuleringskosten
  • bij annulering óp uw aankomstdag: 100% annuleringskosten

Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Deze voucher valt niet onder de garantiedekking van SGR, in tegenstelling tot de corona-voucher die wél onder de garantiedekking van SGR valt. U ontvangt een corona-voucher alleen als uw vakantie vanwege corona niet door kan gaan. Daarom is het raadzaam om uw vakantie nu niet zelf te annuleren. Deze voucher is geldig tot één jaar na uitgiftedatum. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we nu helaas geen restituties verlenen. Indien u de voucher na 12 maanden nog niet heeft omgezet in een nieuwe boeking verzorgen wij de terugbetaling. 

Wanneer u de voucher gebruikt om een nieuwe vakantie te boeken, is deze vakantie wel gedekt door SGR bij een eventueel onverhoopt faillissement. U blijft uiteraard het recht behouden op terugbetaling. Als u de voucher bij het verstrijken van de vervaldatum niet heeft gebruikt, kunt u een verzoek tot terugbetaling indienen. 

Heeft u een annuleringsverzekering afgesloten én heeft u een geldige annuleringsreden volgens de voorwaarden van uw verzekering? Dan kunt u de annuleringskosten mogelijk terug claimen bij uw verzekeringsmaatschappij. Neem hiervoor contact op met uw verzekering.

Mijn vakantie is geannuleerd in verband met corona maar ik wil eigenlijk omboeken, kan dat nog?

Indien uw vakantie vanwege corona is geannuleerd en u hiervan een annuleringsbevestiging heeft ontvangen is het niet meer mogelijk om uw vakantie om te boeken. Zodra u de corona-voucher heeft ontvangen kunt u een nieuwe reservering maken. Mocht u nog geen corona-voucher ontvangen hebben en u wilt wel al een nieuwe reservering maken, dan vragen wij u om niet zelf online te reserveren maar om te wachten tot dat u de corona-voucher heeft ontvangen. Zo kunnen wij de administratieve afhandeling met betrekking tot de corona-voucher voor u regelen.

Ik heb mijn vakantie vanwege corona omgeboekt naar een andere periode of bestemming. Wat als die vakantie ook niet doorgaat vanwege corona?

Indien ook de nieuwe vakantie vanwege corona niet doorgaat, dan krijgt u opnieuw de mogelijkheid om uw reservering om te boeken of u kunt kiezen voor de corona-voucher.

Ik heb zelf mijn vakantie geannuleerd toen er geen negatief reisadvies was. Krijg ik alsnog een corona-voucher als er later een negatief reisadvies voor mijn bestemming komt?

Nee, u heeft uw reservering geannuleerd conform de op dat moment geldende ANVR-annuleringsvoorwaarden. Deze zijn zoals ten tijde van annulering aangegeven onherroepelijk. De corona-voucher wordt alleen uitgegeven zodra wij klanten benaderen van wie de vakantie vanwege corona niet door kan gaan.

Ik heb aangegeven een corona-voucher te willen ontvangen, maar wil nu toch naar de camping. Kan dat nog?

Zodra u kiest voor de corona-voucher, is de reservering definitief geannuleerd. Wel kunt u zodra u de corona-voucher heeft ontvangen een nieuwe reservering maken (indien beschikbaar). 

Waarom is mijn boeking geannuleerd?

Dat kan verschillende oorzaken hebben die allemaal te maken hebben met de coronacrisis:

  • het is niet mogelijk om naar uw bestemming te reizen omdat er reisrestricties gelden;
  • door de maatregelen van de overheid is de camping gesloten of gaat pas later open;
  • de camping is open, maar uw accommodatie kan wegens lokale wetgeving niet (of niet tijdig) gereed worden gemaakt/opgebouwd voor uw vakantie. Soms mogen we minder accommodaties aanbieden dan gebruikelijk. Sommige accommodatietypes (tenten) mogen niet overal opgebouwd worden. 
  • de camping is open, maar veel belangrijke voorzieningen zijn vanwege de veiligheidsmaatregelen gesloten in uw verblijfsperiode. 
     

Kan ik mijn vakantie nog omboeken?

Tot 15 juni kon u uw vakantie kosteloos omboeken. Wilt u hierna uw vakantie graag omboeken? Dat kan. Wij dienen dan uw reeds geboekte vakantie te annuleren. U betaalt daarom de annuleringskosten die op het moment van annuleren van toepassing zijn. De annuleringskosten bedragen nu:

  • bij annulering tot 14 dagen vóór uw aankomstdag: 30% annuleringskosten
  • bij annulering tot 1 dag vóór uw aankomstdag: 90% annuleringskosten
  • bij annulering óp uw aankomstdag: 100% annuleringskosten
     

Betaling

Ik wil geen corona-voucher, maar restitutie van mijn betaalde reissom. Kan dat ook?

We begrijpen heel goed dat u misschien een voorkeur heeft voor teruggave van de betaalde reissom. Helaas is dit nu niet mogelijk. Omdat de omstandigheden zo uitzonderlijk zijn, hebben wij ook voor een uitzonderlijke oplossing moeten kiezen. De corona-voucher zorgt voor financiële zekerheid voor iedereen, voor u als reiziger en voor ons als reisorganisatie. Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) garandeert de waarde van uw corona-voucher. Branchevereniging ANVR ondersteunt deze oplossing. U behoudt het recht tot terugbetaling. Indien u uw corona-voucher na 12 maanden nog niet heeft gebruikt voor een nieuwe boeking, verzorgen wij de terugbetaling.

Ook voor een voucher waarop geen SGR-dekking van toepassing is, behoudt u het recht tot terugbetaling. Wij verzorgen de terugbetaling als u de voucher na 12 maanden nog niet heeft omgezet in een nieuwe boeking.

Wanneer krijg ik mijn geld terug als ik nu mijn vakantie annuleer?

Wanneer u uw vakantie besluit te annuleren terwijl er geen negatief reisadvies is afgegeven voor uw geboekte bestemming of reisperiode, dan gelden onze annuleringsvoorwaarden. Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Deze voucher is geldig tot een jaar na uitgifte datum. Dit voucher valt niet onder de SGR dekking. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas nu geen restituties verlenen. Indien u de voucher na 12 maanden nog niet heeft omgezet in een nieuwe boeking verzorgen wij de terugbetaling. 

Zoek en Boek

Pas hier uw wensen aan:

Land
Regio
Verblijfsperiode
Aankomstdatum Vertrekdatum

Aantal dagen eerder of later:

Reisgezelschap
  • Volwassenen
  • Kinderen
  • Huisdier

Verfijn uw zoekresultaten:

Meer filters