Coronavirus

Vragen & Antwoorden over het coronavirus en uw vakantie

Laatst geüpdatet op: 5 juni 2020

Bij Vacansoleil volgen we de ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) op de voet. Wij delen uw zorgen en doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Uw veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst.

Waarschijnlijk heeft u door al het nieuws vragen over uw vakantie. Daarom hebben we de meest gestelde vragen & antwoorden voor u op een rijtje gezet.

Zou u binnenkort op vakantie gaan? Ons team is druk bezig om iedereen te benaderen. Wij nemen uiterlijk 2 weken voor uw vertrekdatum contact op met u via telefoon of e-mail.  Wij vragen u vriendelijk om ons niet zelf te bellen. Zo kunnen wij u en andere gasten sneller en beter helpen. Hartelijk dank voor uw begrip!

Kijk ondertussen alvast bij onderstaande vragen & antwoorden. Wellicht vindt u zo snel het antwoord op uw vraag.

De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd. De laatste update is van 5 juni

Corona

Waar vind ik de laatste informatie over het coronavirus?

Op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vindt u de meest actuele informatie over het nieuwe coronavirus (COVID-19).

Valt het coronavirus onder de dekking van het Calamiteitenfonds?

Ziektes en epidemieën zoals het coronavirus vallen niet onder de dekking van het Calamiteitenfonds. Deze dekking geldt alleen voor molestsituaties of natuurrampen. Overigens geldt de dekking van het Calamiteitenfonds alleen voor reizen die al zijn aangevangen. Meer informatie vindt u op de website van het Calamiteitenfonds.

Reisadvies

Waar vind ik alle actuele reisadviezen?

Op de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken www.nederlandwereldwijd.nl vindt u alle actuele reisadviezen per land. Let wel: negatief reisadvies is alleen van toepassing op het moment van reizen.

Wat is het reisadvies voor mijn vakantiebestemming?

Alle actuele reisadviezen per land en regio vindt u op de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Laatste ontwikkelingen: 

Tot 15 juni raadt de Nederlandse overheid alle niet-noodzakelijke reizen naar het buitenland strikt af. Voor nagenoeg alle bestemming geldt code oranje (alleen noodzakelijke reizen) of code rood (reizen niet mogelijk).

Vanaf 15 juni versoepelt de Nederlandse overheid het reisadvies naar code geel (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s) voor 12 EU-landen waaronder de Vacansoleil-bestemmingen België, Duitsland, Italië, Kroatië, Luxemburg, Portugal, Slovenië en Tsjechië. 

Voor Denemarken blijft het reisadvies oranje (alleen noodzakelijke reizen). Het reisadvies blijft oranje als een land het coronavirus nog niet voldoende onder controle heeft, nog geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine oplegt bij aankomst.

Van een aantal landen is nog niet bekend wanneer de reisbelemmeringen worden opgeheven. Tot er meer bekend is blijft het reisadvies oranje (alleen noodzakelijke reizen). Dit betreft o.a. onze bestemmingen Frankrijk, Oostenrijk, Spanje, Zwitserland, Hongarije en Polen. De verwachting is dat deze landen de komende weken een besluit nemen over versoepeling.

Vakantie in Nederland
De coronamaatregelen staan een vakantie in de natuur niet in de weg. Wel kunnen campings, vakantieparken, amusementsparken en stranden gesloten zijn, omdat voldoende afstand houden hier lastig is. Horecagelegenheden mogen sinds 1 juni weer gasten ontvangen. Dit geldt ook voor de horecagelegenheden op campings. Overal dienen gasten 1,5 meter afstand tot elkaar te houden. Blijft het virus onder controle? Dan mogen per 1 juli de gemeenschappelijke wc’s en douches op de campings en vakantieparken weer opengaan. 

Het kan zo zijn dat bepaalde voorzieningen nog niet open of deels geopend zijn. Ook kunnen er afwijkende openingstijden gelden voor bepaalde voorzieningen. Omdat deze informatie per camping verschilt en bovendien regelmatig verandert, raden wij u te allen tijde aan om voor uw vertrek de officiële website van de camping te raadplegen. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/aanpak-in-nederland

Door het coronavirus is er negatief reisadvies voor mijn vakantiebestemming. Wat nu?

Mocht deze situatie op uw vakantie van toepassing zijn, dan neemt onze klantenservice contact met u op via e-mail.

Als uw vakantie niet door kan gaan, kijken we samen met u naar een oplossing. U kunt uw vakantie zonder administratieve kosten omboeken naar een andere periode of camping in 2020 of 2021 (mits er voor 2021 al definitieve prijzen bekend zijn) of u ontvangt een corona-voucher ter waarde van de door u betaalde reissom. 

Op dit moment benaderen we iedereen die binnenkort op vakantie zou gaan. Wij nemen uiterlijk 2 weken voor uw eigenlijke aankomstdatum op de camping contact op met u via e-mail.

Kijk ook bij de vraag: Wat is de corona-voucher? 

Mijn geboekte camping gaat pas later in het seizoen open. Wat nu?

Heeft u bij ons geboekt en gaat uw camping pas later in het seizoen open in verband met de gevolgen van het coronavirus? Dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op via telefoon of e-mail. Wij contacteren u uiterlijk 2 weken voor uw eigenlijke vertrek.

Voucher

Wat is de corona-voucher?

Kan uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus, dan ontvangt u een corona-voucher ter waarde van de betaalde reissom. Met deze voucher kunt op een later tijdstip een nieuwe vakantie boeken bij Vacansoleil. De corona-voucher kan gebruikt worden voor alle campings uit het aanbod van Vacansoleil. De corona-voucher is 1 jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. U dient dus binnen 1 jaar een nieuwe boeking te maken. De aankomstdatum van deze nieuwe boeking mag wel later plaatsvinden in 2020 of 2021 (uiterlijk 31 december 2021). 

De corona-voucher is een initiatief van de ANVR en SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Omdat Vacansoleil lid is van beide organisaties kunnen wij u de corona-voucher aanbieden. De SGR staat garant voor de waarde van uw corona-voucher. Meer informatie over de corona-voucher vindt u op de website van SGR en in de brief van de ANVR

https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/

Ik heb een corona-voucher aangevraagd. Wanneer kan ik deze verwachten?

Het opzetten van een systeem voor het uitgeven en verwerken van de corona-vouchers is een omvangrijk proces gebleken. We streven ernaar om de corona-vouchers vanaf 1 juni uit te geven. Wacht alstublieft tot u de corona-voucher heeft ontvangen, voordat u via onze website een nieuwe reservering maakt. 

Hoe ontvang ik de corona-voucher?

U ontvangt uw corona-voucher via e-mail. Zodra uw corona-voucher is aangemaakt, sturen wij deze naar het e-mailadres dat u aan ons doorgaf toen u een boeking maakte. Wellicht kan deze e-mail in uw spam terechtkomen. Wij raden u aan ook daar even te kijken.

Moet ik het gehele bedrag van de corona-voucher in één keer besteden?

Nee, dat hoeft niet. Als de reissom van de nieuwe boeking lager is dan de waarde van de corona-voucher, dan behoudt u het restantbedrag op uw corona-voucher. U kunt de corona-voucher dus voor meerdere reserveringen gebruiken. Let er wel op dat de corona-voucher geldig blijft tot 12 maanden na uitgiftedatum. 

Mag ik de corona-voucher gebruiken voor een reeds bestaande reservering?

Nee, de corona-voucher kan alleen direct bij boeking verzilverd worden. U kunt de corona-voucher dus alleen voor nieuwe reserveringen gebruiken. Zodra u de corona- voucher ontvangt, kunt u deze meteen gebruiken voor een nieuwe boeking. Wacht alstublieft tot u de corona-voucher heeft ontvangen, voordat u via onze website een nieuwe reservering maakt.

Kan ik mijn corona-voucher aan een ander geven?

Nee, de corona-voucher is niet overdraagbaar aan anderen. De corona-voucher wordt uitgegeven op naam van de hoofdboeker en kan dus ook alleen door die persoon gebruikt worden. 

Kan ik mijn geld terugkrijgen als ik mijn corona-voucher niet gebruik?

Als u uw corona-voucher niet gebruikt, heeft u het recht om na 12 maanden na de uitgiftedatum uw geld terug te vragen. U kunt dus pas een terugbetaling aanvragen wanneer de geldigheidstermijn van uw voucher is verstreken. Mogelijkheid tot terugbetaling geldt alleen voor corona-vouchers die zijn verstrekt omdat Vacansoleil uw vakantie heeft moeten annuleren vanwege de gevolgen van het coronavirus. Deze mogelijkheid geldt niet wanneer u op eigen initiatief uw vakantie annuleert.

Omboeken / Annuleren

Wat als ik mijn vakantie wil annuleren als er geen negatief reisadvies is?

Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen restituties verlenen. Deze voucher valt niet onder de garantiedekking van SGR, in tegenstelling tot de corona-voucher die wél onder de garantiedekking van SGR valt. U ontvangt een corona-voucher alleen als uw vakantie vanwege corona niet door kan gaan. Daarom is het raadzaam om uw vakantie nu niet zelf te annuleren. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen restituties verlenen.

Heeft u een annuleringsverzekering afgesloten én heeft u een geldige annuleringsreden volgens de voorwaarden van uw verzekering? Dan kunt u de annuleringskosten mogelijk terug claimen bij uw verzekeringsmaatschappij. Neem hiervoor contact op met uw verzekering.

Mijn vakantie is geannuleerd in verband met corona maar ik wil eigenlijk omboeken, kan dat nog?

Indien uw vakantie vanwege corona is geannuleerd en u hiervan een annuleringsbevestiging heeft ontvangen is het niet meer mogelijk om uw vakantie om te boeken. Zodra u de corona-voucher heeft ontvangen kunt u een nieuwe reservering maken. Mocht u nog geen corona-voucher ontvangen hebben en u wilt wel al een nieuwe reservering maken, dan vragen wij u om niet zelf online te reserveren maar om te wachten tot dat u de corona-voucher heeft ontvangen. Zo kunnen wij de administratieve afhandeling met betrekking tot de corona-voucher voor u regelen.

Ik heb mijn vakantie vanwege corona omgeboekt naar een andere periode of bestemming. Wat als die vakantie ook niet doorgaat vanwege corona?

Indien ook de nieuwe vakantie vanwege corona niet doorgaat, dan krijgt u opnieuw de mogelijkheid om uw reservering om te boeken of u kunt kiezen voor de corona-voucher.

Ik heb zelf mijn vakantie geannuleerd toen er geen negatief reisadvies was. Krijg ik alsnog een corona-voucher als er later een negatief reisadvies voor mijn bestemming komt?

Nee, u heeft uw reservering geannuleerd conform de op dat moment geldende ANVR-annuleringsvoorwaarden. Deze zijn zoals ten tijde van annulering aangegeven onherroepelijk. De corona-voucher wordt alleen uitgegeven zodra wij klanten benaderen van wie de vakantie vanwege corona niet door kan gaan.

Ik heb aangegeven een corona-voucher te willen ontvangen, maar wil nu toch naar de camping. Kan dat nog?

Zodra u kiest voor de corona-voucher, is de reservering definitief geannuleerd. Wel kunt u zodra u de corona-voucher heeft ontvangen een nieuwe reservering maken (indien beschikbaar). 

Betaling

Kan ik mijn restantbetaling uitstellen?

Volgens onze normale voorwaarden dient de tweede betalingstermijn 8 weken voor de aankomstdatum te worden voldaan. Omdat we begrijpen dat de huidige situatie nog veel onzekerheden met zich meebrengt, hebben we deze termijn tijdelijk verschoven naar 4 weken voor aankomst. We hebben dit inmiddels in alle reserveringen aangepast. U hoeft hiervoor geen contact met ons op te nemen. Uit coulance hebben we ook de annuleringskosten tijdelijk aangepast. Tot 4 weken voor aankomst bedragen de annuleringskosten 30 % van de reissom. Beide regelingen gelden tot en met 14 juni 2020.

Ik wil geen corona-voucher, maar restitutie van mijn betaalde reissom. Kan dat ook?

We begrijpen heel goed dat u misschien een voorkeur heeft voor teruggave van de betaalde reissom. Helaas is dit nu niet mogelijk. De omstandigheden zijn zo uitzonderlijk, dat wij voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. De corona-voucher zorgt voor financiële zekerheid voor iedereen, voor u als reiziger en voor ons als reisorganisatie. Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) garandeert de waarde van uw corona-voucher. Branchevereniging ANVR ondersteunt deze oplossing. . Als u uw corona-voucher niet gebruikt, heeft u het recht om na 12 maanden na de uitgiftedatum uw geld terug vragen. 

Wanneer krijg ik mijn geld terug als ik nu mijn vakantie annuleer?

Wanneer u uw vakantie besluit te annuleren terwijl er geen negatief reisadvies is afgegeven voor uw geboekte bestemming of reisperiode, dan gelden de ANVR annuleringsvoorwaarden. Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Deze voucher is geldig tot een jaar na uitgifte datum. Dit voucher valt niet onder de SGR dekking. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen restituties verlenen.

Op de camping

Ik ga binnenkort op vakantie. Zijn er maatregelen of regels waar ik rekening mee moet houden?

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus worden in veel landen voorzichtig afgebouwd. In sommige landen en/of regio’s zijn of gaan campings weer open. Het kan zo zijn dat bepaalde voorzieningen (zoals bijvoorbeeld zwembaden, horeca en toiletgebouwen) nog niet open / deels gesloten zijn. Ook kunnen er afwijkende openingstijden gelden voor bepaalde voorzieningen. Op de camping dient u rekening te houden met de lokale veiligheidsvoorschriften. Omdat deze informatie per bestemming en/of per camping verschilt en bovendien regelmatig verandert, raden wij u te allen tijde aan om voor uw vertrek de officiële website van de camping te raadplegen. 

In elk land gelden specifieke veiligheidsregels. Veel maatregelen lijken op elkaar, maar vaak zijn ze net even anders. Daarom raden wij u aan om u goed op de hoogte te stellen van de lokale regels. Op de website van het ministerie van buitenlandse zaken kunt u de coronamaatregelen per land bekijken.

Zoek en Boek

Pas hier uw wensen aan:

Land
Regio
Verblijfsperiode
Aankomstdatum Vertrekdatum

Aantal dagen eerder of later:

Reisgezelschap
  • Volwassenen
  • Kinderen
  • Huisdier

Verfijn uw zoekresultaten:

Meer filters