Coronavirus

Vragen & Antwoorden over het coronavirus en uw vakantie

Laatst geüpdatet op: 3 maart 2021

Bij Vacansoleil volgen we de ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) op de voet. Wij doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Uw veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst. 

Waarschijnlijk heeft u door al het nieuws vragen over uw vakantie of vakantieplannen. Daarom hebben we de meest gestelde vragen & antwoorden voor u in één overzicht gezet. 

Kan uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus?

Dan nemen wij altijd contact op met u. Vervolgens kijken we samen wat de mogelijkheden zijn. Zo kunt u uw vakantie zonder administratieve kosten omboeken naar een andere bestemming of periode. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over dit onderwerp. 
De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd. De laatste update is van 3 maart 2021.


 

Stel, ik boek nu een vakantie. Wat zijn mijn mogelijkheden als er na 1 april reisbeperkingen zijn waardoor ik niet kan gaan?

Tot 1 april 2021 kunt u uw vakantie sowieso zonder kosten annuleren en ontvangt u uw (aan)betaling direct terug. 
Dat geldt dus ook als uw vakantie vanwege corona niet door kan gaan.

Vanaf 1 april 2021 bieden wij u twee mogelijkheden in het geval van een negatief reisadvies:
- Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming in 2021
- Gratis omboeken naar 2022

Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming
U kunt zonder wijzigingskosten omboeken naar een andere periode, een andere camping en/of een andere bestemming in 2021, mits de verblijfsduur en prijs van die nieuwe boeking minimaal gelijk is aan de verblijfsduur en prijs van uw huidige boeking. 

Gratis omboeken naar 2022
Het is ook mogelijk om uw vakantie om te boeken naar 2022, uiteraard zonder wijzigingskosten. Dus dezelfde camping voor (ongeveer) dezelfde periode volgend jaar. Uw boeking valt in dat geval gewoon onder de dekking van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). 
Uw geld is veilig, wat er ook gebeurt. 

De reeds door u betaalde reissom wordt nog verrekend met de prijzen van 2022. Deze prijzen, die op dit moment nog niet bekend zijn, zullen naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als de prijzen van dit jaar. 

Mocht bovenstaande niet tot het gewenste resultaat leiden, dan zullen we met u zoeken naar een passende oplossing. Deze zullen in lijn zijn met de op dat moment geldende voorwaarden in de sector.

Dit geldt alleen voor nieuwe reserveringen gemaakt vanaf 18 januari 2021. Reserveringen met een oorspronkelijke aankomst in 2020 die zijn omgeboekt naar 2021 kunt u niet kosteloos annuleren.

Na 1 april 2021 kunt u een reservering nog tot op de dag van aankomst telefonisch annuleren. Conform de algemene voorwaarden van Vacansoleil worden de dan geldende annuleringskosten in rekening gebracht.

Hoe kan ik mijn coronavoucher gebruiken bij het maken van een nieuwe boeking?

De voucher kunt u gebruiken bij iedere boeking die u maakt binnen de geldigheidsduur van de voucher (binnen 12 maanden na uitgifte). De boeking zelf kan in heel 2021 plaatsvinden. 

U kunt deze inwisselen bij iedere boeking die door Vacansoleil wordt aangeboden. 

Wil je je vakantie Online boeken dan kun je bij je reservering de vouchercode invullen in het vakje "Promotiecode", op dat moment zal het voucherbedrag verrekend worden met de totaal kosten van je boeking. Klik dan bij betalen op "Betalen na ontvangst E-factuur", daarna zal het restant worden berekend. 

Mocht u nog geld over hebben op uw voucher, dan kunt u dit inzetten voor een volgende boeking in 2021.

Wat gebeurt er als er tijdens mijn vakantie plotseling reisbeperkingen optreden?

Mocht deze situatie zich voordoen, dan volgen we daarin altijd de adviezen en richtlijnen van de overheid en bevoegde instanties. U krijgt u van ons bericht waarin wij u informeren over wat u kunt doen. We doen alles om u zo goed mogelijk te helpen en kijken samen met u naar een passende oplossing.

Wij raden u aan om voor vertrek bij uw reisverzekering na te gaan waarvoor u verzekerd bent als er voor uw bestemming een negatief reisadvies wordt afgegeven. 

Raadpleeg verder geregeld de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken (https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen) om op de hoogte te blijven van de actuele situatie op uw vakantiebestemming.

Kan ik zonder kosten annuleren als er een negatief reisadvies is?

Tot 1 april 2021 kunt u uw vakantie sowieso zonder kosten annuleren en ontvangt u uw (aan)betaling direct terug. 
Dat geldt dus ook als uw vakantie vanwege corona niet door kan gaan.

Vanaf 1 april 2021 bieden wij u twee mogelijkheden in het geval van een negatief reisadvies:
- Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming in 2021
- Gratis omboeken naar 2022

Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming
U kunt zonder wijzigingskosten omboeken naar een andere periode, een andere camping en/of een andere bestemming in 2021, mits de verblijfsduur en prijs van die nieuwe boeking minimaal gelijk is aan de verblijfsduur en prijs van uw huidige boeking. 

Gratis omboeken naar 2022
Het is ook mogelijk om uw vakantie om te boeken naar 2022, uiteraard zonder wijzigingskosten. Dus dezelfde camping voor (ongeveer) dezelfde periode volgend jaar. Uw boeking valt in dat geval gewoon onder de dekking van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Uw geld is veilig, wat er ook gebeurt. 

De reeds door u betaalde reissom wordt nog verrekend met de prijzen van 2022. Deze prijzen, die op dit moment nog niet bekend zijn, zullen naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als de prijzen van dit jaar. 

Mocht bovenstaande niet tot het gewenste resultaat leiden, dan zullen we met u zoeken naar een passende oplossing. Deze zullen in lijn zijn met de op dat moment geldende voorwaarden in de sector.

Dit geldt alleen voor nieuwe reserveringen gemaakt vanaf 18 januari 2021. Reserveringen met een oorspronkelijke aankomst in 2020 die zijn omgeboekt naar 2021 kunt u niet kosteloos annuleren.

Na 1 april 2021 kunt u een reservering nog tot op de dag van aankomst telefonisch annuleren. Conform de algemene voorwaarden van Vacansoleil worden de dan geldende annuleringskosten in rekening gebracht.

Kan ik de tweede betaling uitstellen totdat zeker is of mijn vakantie doorgaat?

De tweede betalingstermijn is 6 weken voor vertrek. Omdat wij financiële verplichtingen aan de camping hebben, kunnen we hiervan helaas niet afwijken. Dat geldt ook voor eventuele annuleringskosten. Bij een annulering zijn wij namelijk annuleringskosten verschuldigd aan de camping. 

Wanneer krijg ik het bedrag terug van mijn openstaande voucher?

Wij begrijpen dat u graag meteen uw geld terug ontvangt. En dat is ook wat wij het liefst zouden doen. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden is dat op dit moment helaas niet mogelijk. Als wij al onze gasten tegelijkertijd moeten terugbetalen, raakt het voortbestaan van ons bedrijf in het gedrang. 

Daarnaast spelen hierin ook administratieve redenen een rol. Het vouchersysteem is een ingewikkeld administratief proces, dat is ingericht op basis van terugbetaling na 12 maanden na de uitgiftedatum, de periode dat uw voucher door de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) gedekt wordt. Op deze manier kunnen we waarborgen dat u het bedrag weer terugkrijgt.

Zijn alle voorzieningen op de camping open in 2021?

Dit verschilt per camping en per land. Op de campings waar wij vakanties aanbieden zijn de meeste voorzieningen gewoon open, maar het zal een beetje anders zijn dan u gewend bent. 

Veiligheid gaat voor alles. Daarom volgen campings strikt de richtlijnen van de lokale overheid. Vacansoleil is niet aansprakelijk voor het wel of niet opengaan van bepaalde voorzieningen. 
De opening hiervan is afhankelijk van de lokale wetgeving en deze kan altijd veranderen.
 
Om volledig op de hoogte te zijn van de actuele situatie, raden we u ook aan om te kijken op de officiële website van de camping.

Er zijn geen reisbeperkingen maar ik voel me niet veilig om te reizen. Welke regels gelden dan?

U kunt uw reservering kosteloos annuleren tot 1 april 2021. U ontvangt uw (aan)betaling dan meteen terug. Dit geldt alleen voor nieuwe reserveringen gemaakt vanaf 18 januari 2021. Reserveringen met een oorspronkelijke aankomst in 2020 die zijn omgeboekt naar 2021 kunt u niet kosteloos annuleren.

Na 1 april 2021 kunt u een reservering nog tot op de dag van aankomst telefonisch annuleren. Conform de algemene voorwaarden van Vacansoleil worden de dan geldende annuleringskosten in rekening gebracht.

In 2020 heb ik een coronavoucher ontvangen. Wat gebeurt er met mijn coronavoucher als mijn vakantie in 2021 opnieuw niet doorgaat?

Wij bieden u twee mogelijkheden in het geval van een negatief reisadvies:
- Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming in 2021
- Gratis omboeken naar 2022

Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming
U kunt zonder wijzigingskosten omboeken naar een andere periode, een andere camping en/of een andere bestemming in 2021, mits de verblijfsduur van die nieuwe boeking minimaal gelijk is aan de verblijfsduur van uw huidige boeking. 

Gratis omboeken naar 2022
Het is ook mogelijk om uw vakantie om te boeken naar 2022, uiteraard zonder wijzigingskosten. Dus dezelfde camping voor (ongeveer) dezelfde periode volgend jaar. Uw boeking valt in dat geval gewoon onder de dekking van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Uw geld is veilig, wat er ook gebeurt. 

De reeds door u betaalde reissom wordt nog verrekend met de prijzen van 2022. Deze prijzen, die op dit moment nog niet bekend zijn, zullen naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als de prijzen van dit jaar. 

Mocht bovenstaande niet tot het gewenste resultaat leiden, dan zullen we met u zoeken naar een passende oplossing. Deze zullen in lijn zijn met de op dat moment geldende voorwaarden in de sector.

Dit geldt alleen voor nieuwe reserveringen gemaakt vanaf 18 januari 2021. Reserveringen met een oorspronkelijke aankomst in 2020 die zijn omgeboekt naar 2021 kunt u niet kosteloos annuleren.

Na 1 april 2021 kunt u een reservering nog tot op de dag van aankomst telefonisch annuleren. Conform de algemene voorwaarden van Vacansoleil worden de dan geldende annuleringskosten in rekening gebracht.

Krijg ik mijn geld terug wanneer ik een nieuwe boeking maak met mijn coronavoucher en voor 1 april mijn vakantie annuleer?

Het geld wordt niet rechtstreeks terugbetaald, we verwijzen hier naar de voorwaarden van de voucher.

Zoek en Boek

Pas hier uw wensen aan:

Land
Regio
Verblijfsperiode
Aankomstdatum Vertrekdatum

Aantal dagen eerder of later:

Reisgezelschap
  • Volwassenen
  • Kinderen
  • Huisdier

Verfijn uw zoekresultaten:

Meer filters