Coronavirus

Vragen & Antwoorden over het coronavirus en uw vakantie

Laatst geüpdatet op: 14 mei 2021

Bij Vacansoleil volgen we de ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) op de voet. Wij doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Uw veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst. 

Waarschijnlijk heeft u door al het nieuws vragen over uw vakantie of vakantieplannen. Daarom hebben we de meest gestelde vragen & antwoorden voor u in één overzicht gezet. 

Kan uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus?

Dan nemen wij altijd contact op met u. Vervolgens kijken we samen wat de mogelijkheden zijn. Zo kunt u uw vakantie zonder administratieve kosten omboeken naar een andere bestemming of periode. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over dit onderwerp. 
De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd. De laatste update is van 14 mei 2021.


 

Welke mogelijkheden heb ik als er een negatief reisadvies komt voor mijn vakantiebestemming?

Wanneer er een negatief reisadvies voor uw vakantiebestemming komt, bieden wij u de volgende mogelijkheden:

  • Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming in 2021
  • Gratis omboeken naar 2022

Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming

U kunt zonder wijzigingskosten omboeken naar een andere periode, een andere camping en/of een andere bestemming in 2021, mits de verblijfsduur en prijs van die nieuwe boeking minimaal gelijk is aan de verblijfsduur en prijs van uw huidige boeking. 

Gratis omboeken geldt alleen voor nieuwe reserveringen gemaakt vanaf 18 januari 2021. Dit geldt niet voor reserveringen met een oorspronkelijke aankomst in 2020 die zijn omgeboekt naar 2021. 

Gratis omboeken naar 2022
Het is ook mogelijk om uw vakantie om te boeken naar 2022, uiteraard zonder wijzigingskosten. Dus dezelfde camping voor (ongeveer) dezelfde periode volgend jaar. Uw boeking valt in dat geval gewoon onder de dekking van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Uw geld is veilig, wat er ook gebeurt. 

De reeds door u betaalde reissom wordt nog verrekend met de prijzen van 2022. Deze prijzen, die op dit moment nog niet bekend zijn, zullen naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als de prijzen van dit jaar. 

Gratis omboeken geldt alleen voor nieuwe reserveringen gemaakt vanaf 18 januari 2021. Dit geldt niet voor reserveringen met een oorspronkelijke aankomst in 2020 die zijn omgeboekt naar 2021. 

Wij vinden het belangrijk dat u met een ontspannen gevoel uitkijkt naar uw vakantie. Past een oplossing minder goed? Dan zoeken we samen met u naar een alternatief in overeenstemming met de op dat moment geldende voorwaarden in de branche.

Hoe kan ik mijn coronavoucher gebruiken bij het maken van een nieuwe boeking?

U kunt de voucher gebruiken bij elke boeking die u maakt binnen de geldigheidsduur van de voucher (binnen 14 maanden na uitgifte). De voucher is geldig voor alle campings die Vacansoleil aanbiedt. Het verblijf kan in heel 2021 plaatsvinden. 

U kunt uw voucher eenvoudig online inwisselen als u een vakantie boekt op onze website. Vul in het vakje “Promotiecode” uw vouchercode in. Het bedrag wordt meteen verrekend met de totaalkosten van uw boeking. Klik vervolgens bij betalen op "Betalen na ontvangst E-factuur". Het restant wordt dan direct berekend.

Heeft u nog geld over op uw voucher? Dan kunt u dit gebruiken voor een volgende boeking in 2021.  
 

Wat gebeurt er als er tijdens mijn vakantie plotseling reisbeperkingen komen?

Mocht deze situatie zich voordoen, dan volgen we daarin altijd de adviezen en richtlijnen van de overheid en bevoegde instanties. U krijgt u van ons bericht waarin wij u informeren over wat u kunt doen. We doen alles om u zo goed mogelijk te helpen en kijken samen met u naar een passende oplossing.

Wij raden u aan om voor vertrek bij uw reisverzekering na te gaan waarvoor u verzekerd bent als er voor uw bestemming een negatief reisadvies wordt afgegeven. 

Raadpleeg verder geregeld de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken (https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen) om op de hoogte te blijven van de actuele situatie op uw vakantiebestemming.

Kan ik zonder kosten annuleren als er geen negatief reisadvies is?

Tot 5 april 2021 kon u uw vakantie zonder kosten annuleren. Vanaf 5 april 2021 is het niet meer mogelijk om zonder kosten te annuleren. Conform de algemene voorwaarden van Vacansoleil worden de dan geldende annuleringskosten in rekening gebracht. 

Kan ik de tweede betaling uitstellen totdat zeker is of mijn vakantie doorgaat?

De tweede betalingstermijn is 6 weken voor vertrek. Omdat wij financiële verplichtingen aan de camping hebben, kunnen we hiervan helaas niet afwijken. Dat geldt ook voor eventuele annuleringskosten. Bij een annulering zijn wij namelijk annuleringskosten verschuldigd aan de camping. 

Wanneer krijg ik het bedrag terug van mijn ongebruikte voucher?

Uw coronavoucher is geldig tot 14 maanden na de uitgiftedatum. Dit was eerst 12 maanden, maar ANVR/SGR heeft besloten de geldigheid van de coronavoucher met 2 maanden te verlengen. Omdat wij als reisorganisatie aangesloten zijn, volgen wij deze regeling. Dat betekent dat u na 14 maanden uw (deels) ongebruikte voucher krijgt terugbetaald.

Wij begrijpen dat u graag eerder uw geld terug ontvangt. Door de uitzonderlijke omstandigheden is dat op dit moment helaas niet mogelijk, hoe graag we dat ook willen. Als wij al onze gasten tegelijkertijd terugbetalen, raakt het voortbestaan van ons bedrijf in het gedrang. 

Daarnaast spelen ook administratieve redenen een rol. Het vouchersysteem is een ingewikkeld administratief proces, dat is ingericht op basis van terugbetaling na 14 maanden na de uitgiftedatum, de periode dat uw voucher door de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) gedekt wordt. Op deze manier kunnen we waarborgen dat u het bedrag weer terugkrijgt.

Zijn alle voorzieningen op de camping open in 2021?

Dit verschilt per camping en per land. Op de campings waar wij vakanties aanbieden zijn de meeste voorzieningen gewoon open, maar het zal mogelijk een beetje anders zijn dan u gewend bent. 

Veiligheid gaat voor alles. Daarom volgen campings strikt de richtlijnen van de lokale overheid. Vacansoleil is niet aansprakelijk voor het wel of niet opengaan van bepaalde voorzieningen. 

Dit is afhankelijk van de lokale wetgeving en deze kan altijd veranderen.

Om volledig op de hoogte te zijn van de actuele situatie, raden we u ook aan om te kijken op de officiële website van de camping.

In 2020 heb ik een coronavoucher ontvangen en daarmee een nieuwe vakantie geboekt. Wat zijn mijn mogelijkheden als deze vakantie in 2021 opnieuw niet doorgaat?

Wanneer er een negatief reisadvies voor uw vakantiebestemming komt, bieden wij u de volgende mogelijkheden:

  • Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming in 2021
  • Gratis omboeken naar 2022

Gratis omboeken naar een andere camping, periode of bestemming
U kunt zonder wijzigingskosten omboeken naar een andere periode, een andere camping en/of een andere bestemming in 2021, mits de verblijfsduur van die nieuwe boeking minimaal gelijk is aan de verblijfsduur van uw huidige boeking. 

Gratis omboeken geldt alleen voor nieuwe reserveringen gemaakt vanaf 18 januari 2021. Dit geldt niet voor reserveringen met een oorspronkelijke aankomst in 2020 die zijn omgeboekt naar 2021.

Gratis omboeken naar 2022

Het is ook mogelijk om uw vakantie om te boeken naar 2022, uiteraard zonder wijzigingskosten. Dus dezelfde camping voor (ongeveer) dezelfde periode volgend jaar. Uw boeking valt in dat geval gewoon onder de dekking van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Uw geld is veilig, wat er ook gebeurt. 

De reeds door u betaalde reissom wordt nog verrekend met de prijzen van 2022. Deze prijzen, die op dit moment nog niet bekend zijn, zullen naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als de prijzen van dit jaar. 

Gratis omboeken geldt alleen voor nieuwe reserveringen gemaakt vanaf 18 januari 2021. Dit geldt niet voor reserveringen met een oorspronkelijke aankomst in 2020 die zijn omgeboekt naar 2021.

Wij vinden het belangrijk dat u met een ontspannen gevoel uitkijkt naar uw vakantie. Past een oplossing minder goed? Dan zoeken we samen met u naar een alternatief in overeenstemming met de op dat moment geldende voorwaarden in de branche.

Hoe lang is mijn coronavoucher geldig?

Uw coronavoucher is geldig tot 14 maanden na de uitgiftedatum.

Dit was eerst 12 maanden, maar ANVR/SGR heeft besloten de geldigheid van de coronavoucher met 2 maanden te verlengen. Omdat wij als reisorganisatie aangesloten zijn, volgen wij deze regeling.

Heeft u van ons een coronavoucher ontvangen met SGR garantie? Dan heeft u nu 2 maanden langer de mogelijkheid om een vakantie te boeken met uw voucher.

Zoek en Boek

Pas hier uw wensen aan:

Land
Regio
Verblijfsperiode
Aankomstdatum Vertrekdatum

Aantal dagen eerder of later:

Reisgezelschap
  • Volwassenen
  • Kinderen
  • Huisdier