Coronavirus

Vragen & Antwoorden over het coronavirus en uw vakantie

Laatst geüpdatet op: 3 augustus 2020

Bij Vacansoleil volgen we de ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) op de voet. Wij delen uw zorgen en doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Uw veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst.

Waarschijnlijk heeft u door al het nieuws vragen over uw vakantie. Daarom hebben we de meest gestelde vragen & antwoorden voor u op een rijtje gezet.

Kan uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus?

In dat geval nemen wij altijd contact op met u. Samen kijken we welke oplossing het beste past. Zo kunt u uw vakantie zonder administratieve kosten omboeken naar een andere bestemming. Een andere mogelijkheid is een corona-voucher. Wij vragen u vriendelijk om ons niet zelf te bellen. Zo kunnen wij u en andere gasten sneller helpen. Hartelijk dank voor uw begrip!

Heeft u een vakantie geboekt naar Kroatië?

Voor Kroatië geldt sinds 22 juli een negatief reisadvies. Gaat u binnenkort naar Kroatië? Dan nemen wij uiterlijk 7 dagen voor de geboekte aankomstdatum contact op met u.

Kijk ondertussen alvast bij onderstaande vragen & antwoorden. Wellicht vindt u zo snel het antwoord op uw vraag.

De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd. De laatste update is van 3 augustus

Corona

Waar vind ik de laatste informatie over het coronavirus?

Op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vindt u de meest actuele informatie over het nieuwe coronavirus (COVID-19).

Valt het coronavirus onder de dekking van het Calamiteitenfonds?

Ziektes en epidemieën zoals het coronavirus vallen niet onder de dekking van het Calamiteitenfonds. Deze dekking geldt alleen voor molestsituaties of natuurrampen. Overigens geldt de dekking van het Calamiteitenfonds alleen voor reizen die al zijn aangevangen. Meer informatie vindt u op de website van het Calamiteitenfonds.

Reisadvies

Waar vind ik alle actuele reisadviezen?

Op de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken www.nederlandwereldwijd.nl vindt u alle actuele reisadviezen per land. Let wel: negatief reisadvies is alleen van toepassing op het moment van reizen.

Wat is het reisadvies voor mijn vakantiebestemming?

Alle actuele reisadviezen per land en regio vindt u op de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Laatste ontwikkelingen: 

Vakantiereizen mogelijk

Vanaf 15 juni versoepelde de Nederlandse overheid het reisadvies voor de Vacansoleil-bestemmingen België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Portugal, San Marino, Slovenië, Spanje, Tsjechië en Zwitserland. In al deze landen geldt code geel (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s), behalve in één regio in Portugal, enkele plaatsen in Spanje en één regio in België. U kunt naar al deze landen reizen. Houd er wel rekening mee dat:

  • U bij landsgrenzen op symptomen gecontroleerd kunt worden.
  • Er lokale richtlijnen en maatregelen kunnen gelden, zoals het verplicht dragen van een mondkapje op openbare plaatsen.
  • Het reisadvies kan veranderen tijdens uw vakantie.
  • U in Denemarken dient aan te tonen dat u minimaal zes nachten een verblijf in Denemarken heeft geboekt.
  • U in België voor een verblijf van 48 uur of langer een Passenger Locator Form dient in te vullen. U dient dit binnen 48 uur voor uw aankomst in België in te vullen.

Vakantiereizen niet mogelijk

In geheel Kroatië geldt sinds 21 juli opnieuw code oranje (alleen noodzakelijke reizen). Nadat het reisadvies op 15 juni werd versoepeld, raadt de Nederlandse overheid nu opnieuw af om naar Kroatië te reizen. Dit heeft te maken met een recente toename van het aantal coronabesmettingen. Verblijft u momenteel in Kroatië? Dan krijgt u na terugkeer in Nederland het dringende advies om 14 dagen in thuisquarantaine te gaan.

In Portugal geldt sinds 1 juli code oranje (alleen noodzakelijke reizen) voor de regio Lissabon (Lisboa e Vale do Tejo). Als u vanuit deze regio terugkomt in Nederland, is het dringende advies om 14 dagen in thuisquarantaine te gaan.

In Spanje geldt sinds 6 juli code oranje (alleen noodzakelijke reizen) voor het gewest Segrià in Catalonië (in de stad Lleida en omgeving). Op 27 juli veranderde ook het reisadvies voor Barcelona en haar randgemeenten (Groot-Barcelona) in code oranje. En vanaf 28 juli geldt in de plaatsen Figueres en Vilafant in de provincie Gerona code oranje. U kunt wel over de snelwegen in deze gebieden reizen als u op doorreis bent. Ook kunt u, indien dit niet anders kan, naar de luchthaven van Barcelona vliegen als u daarna direct verder reist zonder te stoppen om te tanken en rusten. In Spanje gelden verder verscherpte maatregelen in Aragón (Zaragoza en Oostelijke districten). Bewoners dienen hier zoveel mogelijk thuis te blijven en horecagelegenheden zijn beperkt open. Komt u vanuit Segrià of Groot-Barcelona thuis in Nederland? Dan wordt u verzocht 14 dagen in (zelf)quarantaine te gaan. De campings van Vacansoleil liggen echter allemaal in gebieden met code geel (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s). Bij ons geboekte vakanties in Spanje kunnen daarom doorgaan. Blijf wel waakzaam tijdens uw vakantie in Spanje en volg zowel de Nederlandse als lokale coronaregels.

In België geldt sinds 28 juli code oranje (alleen noodzakelijke reizen) voor heel de provincie Antwerpen. Sinds 29 juli geldt voor de provincie Antwerpen ook een avondklok tussen 23.30 uur en 06.00 uur. U kunt tijdens de avondklok wel door de provincie Antwerpen naar uw vakantiebestemming in het zuiden van Europa of daar vandaan terug naar Nederland rijden, maar stop niet om te tanken of te rusten. Komt u vanuit de provincie Antwerpen thuis in Nederland? Dan krijgt u het dringende advies om 14 dagen in thuisquarantaine te gaan. Dit hoeft niet als u er alleen doorheen gereden bent zonder uit te stappen. Vacansoleil heeft geen campings in de provincie Antwerpen, enkel aan de Belgische kust, in de Ardennen en de provincie Limburg. Bij ons geboekte vakanties in België kunnen daarom doorgaan.

Het is onbekend wanneer bovenstaande reisadviezen weer worden versoepeld.

Vakantie in Nederland

In Nederland staan de coronamaatregelen een vakantie in de natuur niet in de weg. Wel kunnen locaties als campings, vakantieparken, amusementsparken en stranden gesloten zijn, omdat voldoende afstand houden hier lastig is. Zwembaden, restaurants, winkels, sanitair en andere voorzieningen op campings zijn over het algemeen weer open. Campings maken echter zelf een afweging of en hoe ze hun faciliteiten openen. Kijk voor meer informatie over vakantie vieren in Nederland op de website van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/op-vakantie-in-nederland

Wat als het reisadvies voor mijn vakantiebestemming negatief (code oranje/rood) is geworden?

Mocht deze situatie op uw vakantie van toepassing zijn, dan neemt onze klantenservice contact met u op om de mogelijkheden te bespreken. Dit doen wij op volgorde aan aankomstdatum. Het kan daarom enkele dagen duren voordat u van ons hoort. Vervolgens helpen wij u graag met het maken van een keuze.

Als uw vakantie door negatief reisadvies (code oranje/rood) niet door kan gaan, kijken we samen met u naar een oplossing. U kunt ervoor kiezen om zonder administratieve kosten om te boeken naar een andere periode, camping en/of bestemming in 2020 of 2021 zijn óf u kiest voor een corona-voucher ter waarde van de door u betaalde reissom. 

Kijk ook bij de vraag: Wat is de corona-voucher? 

Wat als tijdens mijn vakantie het reisadvies voor mijn bestemming negatief (code oranje/rood) wordt?

In dit geval raadplegen wij het RIVM en de ANVR, de brancheorganisatie van de Nederlandse reissector. Hierna – mogelijk één dag later – krijgt u van ons bericht waarin wij u informeren over wat u kunt doen.

Wat u meteen kunt doen

We raden u altijd aan om direct contact op te nemen met uw reisverzekering en na te gaan waarvoor u verzekerd bent nu voor uw vakantie een negatief reisadvies is afgegeven. Wilt u uw vakantie afbreken en vervroegd terugkeren naar Nederland? Dan dient u dit te bespreken met uw verzekeringsmaatschappij.

Vanzelfsprekend raden wij u ook aan om de lokale veiligheidsmaatregelen op te volgen. Heeft u klachten die lijken op het coronavirus? Meld u dan bij de gezondheidsautoriteiten om u te laten testen.

Raadpleeg verder geregeld de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken om op de hoogte te blijven van de actuele situatie op uw vakantiebestemming.

Mijn geboekte camping gaat pas later in het seizoen open. Wat nu?

Heeft u bij ons geboekt en gaat uw camping pas later in het seizoen open in verband met de gevolgen van het coronavirus? Dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op via telefoon of e-mail. Wij contacteren u uiterlijk 2 weken voor uw eigenlijke vertrek.

Op de camping

Ik ga binnenkort op vakantie. Zijn er maatregelen of regels waar ik rekening mee moet houden?

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus worden in veel landen voorzichtig afgebouwd. In sommige landen en/of regio’s zijn of gaan campings weer open. Het kan zo zijn dat bepaalde voorzieningen (zoals bijvoorbeeld zwembaden, horeca en toiletgebouwen) nog niet open / deels gesloten zijn. Ook kunnen er afwijkende openingstijden gelden voor bepaalde voorzieningen. Op de camping dient u rekening te houden met de lokale veiligheidsvoorschriften. Omdat deze informatie per bestemming en/of per camping verschilt en bovendien regelmatig verandert, raden wij u te allen tijde aan om voor uw vertrek de officiële website van de camping te raadplegen. 

In elk land gelden specifieke veiligheidsregels. Veel maatregelen lijken op elkaar, maar vaak zijn ze net even anders. Daarom raden wij u aan om u goed op de hoogte te stellen van de lokale regels. Op de website van het ministerie van buitenlandse zaken kunt u de coronamaatregelen per land bekijken.

Kan ik veilig van mijn vakantie genieten op de camping?

Op al onze campings gelden veiligheidsprotocollen die zijn opgesteld door de autoriteiten van het desbetreffende vakantieland. 

  • Veilige werkwijze personeel: de medewerkers werken volgens strikte lokale veiligheidsrichtlijnen. Ze zijn uitgebreid geïnstrueerd over de geldende protocollen, gebruiken beschermende en desinfecterende materialen en staan klaar om u verder te helpen met al uw vragen.
  • Veilige afstand: veel campings openen minder accommodaties en ontvangen dus minder gasten om een veilige afstand op de camping te kunnen waarborgen. 
  • Schoonmaak en hygiëne: campings werken met een aangepast schoonmaakprotocol dat voldoet aan de coronarichtlijnen. Zo kunt u veilig van alle voorzieningen gebruikmaken. Ook uw accommodatie wordt voor u arriveert grondig gereinigd. 
  • Eigen sanitair in uw accommodatie: alle Vacansoleil-stacaravans en bepaalde typen safaritenten beschikken over een toilet en badkamer. 
  • Veilig reizen in uw eigen auto: in uw eigen auto reist u veiliger naar uw vakantiebestemming dan met het vliegtuig of het openbaar vervoer.
     

Zijn de voorzieningen op de camping gewoon geopend?

Dit verschilt per camping en per land. Om volledig op de hoogte te zijn raden we u aan om te kijken op de officiële website van de camping. Op de campings waar wij vakanties aanbieden zijn de meeste voorzieningen deze zomer open, maar het zal een beetje anders zijn dan u gewend bent.

  • Zwembaden & glijbanen: waterpret hoort bij vakantie. U kunt gewoon lekker spetteren en van een waterglijbaan sjezen. Wel gelden er veiligheidsprotocollen waaraan iedereen zich dient te houden.
  • Voor uw kinderen: de speeltuin is open en het animatieteam organiseert toffe activiteiten. Dat blijft zo, maar veiligheid gaat voor alles. 
  • Sport & activiteiten: dat gaat gewoon door op basis van lokale regels. Zo kunnen activiteiten bijvoorbeeld in kleinere groepen uitgevoerd worden. 
  • Eten & drinken: gezellig samen een hapje eten, een drankje op het terras, het hoort er allemaal bij. Horecavoorzieningen zijn open op basis van lokale wetgeving.

Vacansoleil is niet aansprakelijk voor het wel of niet opengaan van bepaalde voorzieningen. De opening hiervan is afhankelijk van de lokale wetgeving en dit kan in de loop van het seizoen veranderen. 

Moet ik vanwege corona extra spullen inpakken als ik op vakantie ga?

Neem zeker voldoende mondkapjes, papieren doekjes en desinfecterende handzeep mee. Voor de zekerheid raden wij u ook aan om uw eigen beddengoed (dekbedden of slaapzakken en kussens) en linnengoed (lakens, dekbedhoezen, kussenslopen) mee te nemen. Sommige campings mogen dit niet aanbieden vanwege lokale veiligheidsvoorschriften.

Waarom is het raadzaam om zelf dekbedden en kussens mee te nemen?

Sommige campings bieden tijdelijk geen beddengoed (dekbedden of slaapzakken en kussens) en linnengoed (lakens, dekbedhoezen, kussenslopen) aan. Dit is het gevolg van lokale coronaveiligheidsvoorschriften. Tip: met een vacuüm reisopbergzak kunt u uw beddengoed eenvoudig en compact inpakken en bespaart u veel bagageruimte.

Voucher

Wat is de corona-voucher?

Kan uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus, dan ontvangt u een corona-voucher ter waarde van de betaalde reissom. Met deze voucher kunt op een later tijdstip een nieuwe vakantie boeken bij Vacansoleil. De corona-voucher kan gebruikt worden voor alle campings uit het aanbod van Vacansoleil. De corona-voucher is 1 jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. U dient dus binnen 1 jaar een nieuwe boeking te maken. De aankomstdatum van deze nieuwe boeking mag wel later plaatsvinden in 2020 of 2021 (uiterlijk 31 december 2021). 

De corona-voucher is een initiatief van de ANVR en SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Omdat Vacansoleil lid is van beide organisaties kunnen wij u de corona-voucher aanbieden. De SGR staat garant voor de waarde van uw corona-voucher. Meer informatie over de corona-voucher vindt u op de website van SGR en in de brief van de ANVR

https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/

Hoe ontvang ik de corona-voucher?

U ontvangt uw corona-voucher via e-mail. Zodra uw corona-voucher is aangemaakt, sturen wij deze naar het e-mailadres dat u aan ons doorgaf toen u een boeking maakte. Wellicht kan deze e-mail in uw spam terechtkomen. Wij raden u aan ook daar even te kijken.

Moet ik het gehele bedrag van de corona-voucher in één keer besteden?

Nee, dat hoeft niet. Als de reissom van de nieuwe boeking lager is dan de waarde van de corona-voucher, dan behoudt u het restantbedrag op uw corona-voucher. U kunt de corona-voucher dus voor meerdere reserveringen gebruiken. Let er wel op dat de corona-voucher geldig blijft tot 12 maanden na uitgiftedatum. 

Hoe kan ik mijn corona-voucher verzilveren?

Dat kan eenvoudig op deze website. Als u op https://www.vacansoleil.nl/ een nieuwe vakantie boekt, kunt u bij het afronden van de boeking uw vouchercode invullen. Het bedrag wordt dan direct verrekend. U kunt uw corona-voucher alleen gebruiken voor nieuwe boekingen, dus niet voor reeds bestaande boekingen.

Mag ik de corona-voucher gebruiken voor een reeds bestaande reservering?

Nee, de corona-voucher kan alleen direct bij boeking verzilverd worden. U kunt de corona-voucher dus alleen voor nieuwe reserveringen gebruiken. Zodra u de corona- voucher ontvangt, kunt u deze meteen gebruiken voor een nieuwe boeking. Wacht alstublieft tot u de corona-voucher heeft ontvangen, voordat u via onze website een nieuwe reservering maakt.

Kan ik mijn corona-voucher aan een ander geven?

Nee, de corona-voucher is niet overdraagbaar aan anderen. De corona-voucher wordt uitgegeven op naam van de hoofdboeker en kan dus ook alleen door die persoon gebruikt worden. 

Kan ik mijn geld terugkrijgen als ik mijn corona-voucher niet gebruik?

Als u uw corona-voucher niet gebruikt, heeft u het recht om na 12 maanden na de uitgiftedatum uw geld terug te vragen. U kunt dus pas een terugbetaling aanvragen wanneer de geldigheidstermijn van uw voucher is verstreken. Mogelijkheid tot terugbetaling geldt alleen voor corona-vouchers die zijn verstrekt omdat Vacansoleil uw vakantie heeft moeten annuleren vanwege de gevolgen van het coronavirus. Deze mogelijkheid geldt niet wanneer u op eigen initiatief uw vakantie annuleert.

Omboeken / Annuleren

Wat als ik mijn vakantie wil annuleren als er geen negatief reisadvies is?

Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. De annuleringskosten bedragen nu:

  • bij annulering tot 14 dagen vóór uw aankomstdag: 30% annuleringskosten
  • bij annulering tot 1 dag vóór uw aankomstdag: 90% annuleringskosten
  • bij annulering óp uw aankomstdag: 100% annuleringskosten

Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen restituties verlenen. Deze voucher valt niet onder de garantiedekking van SGR, in tegenstelling tot de corona-voucher die wél onder de garantiedekking van SGR valt. U ontvangt een corona-voucher alleen als uw vakantie vanwege corona niet door kan gaan. Daarom is het raadzaam om uw vakantie nu niet zelf te annuleren. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen restituties verlenen.

Heeft u een annuleringsverzekering afgesloten én heeft u een geldige annuleringsreden volgens de voorwaarden van uw verzekering? Dan kunt u de annuleringskosten mogelijk terug claimen bij uw verzekeringsmaatschappij. Neem hiervoor contact op met uw verzekering.

Mijn vakantie is geannuleerd in verband met corona maar ik wil eigenlijk omboeken, kan dat nog?

Indien uw vakantie vanwege corona is geannuleerd en u hiervan een annuleringsbevestiging heeft ontvangen is het niet meer mogelijk om uw vakantie om te boeken. Zodra u de corona-voucher heeft ontvangen kunt u een nieuwe reservering maken. Mocht u nog geen corona-voucher ontvangen hebben en u wilt wel al een nieuwe reservering maken, dan vragen wij u om niet zelf online te reserveren maar om te wachten tot dat u de corona-voucher heeft ontvangen. Zo kunnen wij de administratieve afhandeling met betrekking tot de corona-voucher voor u regelen.

Ik heb mijn vakantie vanwege corona omgeboekt naar een andere periode of bestemming. Wat als die vakantie ook niet doorgaat vanwege corona?

Indien ook de nieuwe vakantie vanwege corona niet doorgaat, dan krijgt u opnieuw de mogelijkheid om uw reservering om te boeken of u kunt kiezen voor de corona-voucher.

Ik heb zelf mijn vakantie geannuleerd toen er geen negatief reisadvies was. Krijg ik alsnog een corona-voucher als er later een negatief reisadvies voor mijn bestemming komt?

Nee, u heeft uw reservering geannuleerd conform de op dat moment geldende ANVR-annuleringsvoorwaarden. Deze zijn zoals ten tijde van annulering aangegeven onherroepelijk. De corona-voucher wordt alleen uitgegeven zodra wij klanten benaderen van wie de vakantie vanwege corona niet door kan gaan.

Ik heb aangegeven een corona-voucher te willen ontvangen, maar wil nu toch naar de camping. Kan dat nog?

Zodra u kiest voor de corona-voucher, is de reservering definitief geannuleerd. Wel kunt u zodra u de corona-voucher heeft ontvangen een nieuwe reservering maken (indien beschikbaar). 

Waarom is mijn boeking geannuleerd?

Dat kan verschillende oorzaken hebben die allemaal te maken hebben met de coronacrisis:

  • het is niet mogelijk om naar uw bestemming te reizen omdat er reisrestricties gelden;
  • door de maatregelen van de overheid is de camping gesloten of gaat pas later open;
  • de camping is open, maar uw accommodatie kan wegens lokale wetgeving niet (of niet tijdig) gereed worden gemaakt/opgebouwd voor uw vakantie. Soms mogen we minder accommodaties aanbieden dan gebruikelijk. Sommige accommodatietypes (tenten) mogen niet overal opgebouwd worden. 
  • de camping is open, maar veel belangrijke voorzieningen zijn vanwege de veiligheidsmaatregelen gesloten in uw verblijfsperiode. 
     

Kan ik mijn vakantie nog omboeken?

Tot 15 juni kon u uw vakantie kosteloos omboeken. Wilt u hierna uw vakantie graag omboeken? Dat kan. Wij dienen dan uw reeds geboekte vakantie te annuleren. U betaalt daarom de annuleringskosten die op het moment van annuleren van toepassing zijn. De annuleringskosten bedragen nu:

  • bij annulering tot 14 dagen vóór uw aankomstdag: 30% annuleringskosten
  • bij annulering tot 1 dag vóór uw aankomstdag: 90% annuleringskosten
  • bij annulering óp uw aankomstdag: 100% annuleringskosten
     

Betaling

Ik wil geen corona-voucher, maar restitutie van mijn betaalde reissom. Kan dat ook?

We begrijpen heel goed dat u misschien een voorkeur heeft voor teruggave van de betaalde reissom. Helaas is dit nu niet mogelijk. De omstandigheden zijn zo uitzonderlijk, dat wij voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. De corona-voucher zorgt voor financiële zekerheid voor iedereen, voor u als reiziger en voor ons als reisorganisatie. Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) garandeert de waarde van uw corona-voucher. Branchevereniging ANVR ondersteunt deze oplossing. . Als u uw corona-voucher niet gebruikt, heeft u het recht om na 12 maanden na de uitgiftedatum uw geld terug vragen. 

Wanneer krijg ik mijn geld terug als ik nu mijn vakantie annuleer?

Wanneer u uw vakantie besluit te annuleren terwijl er geen negatief reisadvies is afgegeven voor uw geboekte bestemming of reisperiode, dan gelden onze annuleringsvoorwaarden. Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Deze voucher is geldig tot een jaar na uitgifte datum. Dit voucher valt niet onder de SGR dekking. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen restituties verlenen.

Zoek en Boek

Pas hier uw wensen aan:

Land
Regio
Verblijfsperiode
Aankomstdatum Vertrekdatum

Aantal dagen eerder of later:

Reisgezelschap
  • Volwassenen
  • Kinderen
  • Huisdier

Verfijn uw zoekresultaten:

Meer filters