Coronavirus

Vragen & Antwoorden over het coronavirus en uw vakantie

Laatst geüpdatet op: 15 oktober 2021

Bij Vacansoleil volgen we de ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) op de voet. Wij doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Uw veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst. 

Indien uw reis niet kan doorgaan, neemt Vacansoleil zelf uiterlijk 2 weken voor uw aankomstdatum contact met u op.

In tussentijd hebben we voor u de meest gestelde vragen & antwoorden in één overzicht gezet. 

Tips voor een veilige vakantie


 

Aangescherpte maatregelen voor Duitsland

Zoals eerder aangegeven houden wij de ontwikkelingen in jouw land van bestemming scherp in de gaten. 

Vanuit de overheid hebben wij vernomen dat er in Duitsland vanaf Dinsdag 27 juli voor reizigers uit Nederland, die niet volledig gevaccineerd zijn of een herstelbewijs hebben, een quarantaineplicht van kracht wordt.

Wij zijn momenteel aan het bekijken wat de impact is voor jouw vakantie, en zullen daarover op korte termijn contact met jou over opnemen.

We willen je daarom ook vriendelijk verzoeken, hierover niet met ons in contact te treden.

Wij gaan aan de slag om alle klanten te benaderen die hiermee geconfronteerd worden, in volgorde van aankomst. Het is echt niet nodig hierover met ons in contact te treden, wij nemen contact op met jou.

Algemene regels inreizen in Europa

De grenzen zijn open en de campings staan te poppelen om u als klant te verwelkomen, en ook wij bij Vacansoleil hebben ervoor gezorgd dat onze accommodaties er piekfijn uitzien om u een mooie vakantie te bezorgen.

Voor alle Europese landen geldt dat reizigers worden toegelaten als ze:

  • Volledig zijn gevaccineerd 
  • Een negatieve PCR-test of antigeentest hebben gedaan

            Per land is het verschillend hoe oud de PCR test moet zijn en wat de regels m.b.t. vaccinatie zijn.
We raden u daarom aan, voor uw vertrek goed te kijken op www.nederlandwereldwijd.nl en te bekijken wat de exacte regels zijn voor uw vakantiebestemming. 

Dient u een PCR test te doen voor het inreizen naar uw vakantiebestemming? Tussen 1 juli en 31 augustus kunt u een gratis testafspraak maken via www.testenvoorjereis.nl

Mag ik op vakantie als ik niet volledig gevaccineerd ben?

Dat mag! Het is wel belangrijk dat u goed in de gaten houdt welke inreisvoorwaarden uw vakantiebestemming hanteert. We raden u daarom aan, voor uw vertrek goed te kijken op www.nederlandwereldwijd.nl en te bekijken wat de exacte regels zijn voor uw vakantiebestemming.

Dient u een PCR test te doen voor het inreizen naar uw vakantiebestemming? Tussen 1 juli en 31 augustus kunt u een gratis testafspraak maken via www.testenvoorjereis.nl

Zorgverzekering in het buitenland

Iedereen die in Nederland woont en/of werkt is verzekerd voor zorgkosten via de Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw). Dit blijft zo tijdens vakanties in het buitenland.

Uw zorgverzekeraar vergoedt ziektekosten bij spoedeisende hulp in het buitenland tot 100% van het Nederlandse tarief. 
Dus mocht u Corona klachten hebben en medische hulp nodig hebben in het buitenland, dan valt dit binnen uw eigen zorgverzekering. 

Het is altijd raadzaam dit nog even goed na te gaan bij uw eigen zorgverzekering.
 

Wat betekent de aanpassing van de Europese Unie voor je vakantie?

Wat betekent dit voor jou geboekte vakantie?

Op dit moment is nog niet bekend of er iets verandert aan het reisadvies van je vakantiebestemming omdat een land zelf bepaalt of ze de maatregelen aanpassen en welke aanpassingen dan gedaan worden.

We zullen daarom de komende dagen, de ontwikkelingen met betrekking tot je aankomstland, op de voet volgen. Zodra we meer informatie hebben over de status hiervan, zullen wij hierover met jou in contact treden.

Wil je zelf ook op de hoogte blijven van de ontwikkelingen, dan raden we je aan om de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten te houden: www.nederlandwereldwijd.nl

Helaas hebben wij ook geen andere informatie, dan hier beschikbaar.

Hoe kan ik mijn voucher bedrag terugvragen?

Wil je je ongebruikte voucher uitbetaald krijgen? Als je het zeker weet, kun je via onderstaand online formulier een terugbetaling aanvragen. Gelieve de gevraagde gegevens zorgvuldig en correct in te vullen. 

We hebben alle informatie nodig om je aanvraag te kunnen verwerken. 

Klik hier om de terugbetalingsaanvraag te doen

Heb je al een terugbetaling aangevraagd? Dan hoef je geen actie te ondernemen. Op dit moment verwerken we de gevraagde terugbetalingen. Daarbij volgen wij de procedures van de reisbrancheorganisatie. Heb je een vraag over de terugbetaling, neem dan contact met ons op. We doen ons best om alle aanvragen zo snel mogelijk te verwerken.

Bedankt voor je begrip!

Hoe kan ik mijn coronavoucher gebruiken bij het maken van een nieuwe boeking?

U kunt de voucher gebruiken bij elke boeking die u maakt binnen de geldigheidsduur van de voucher (binnen 14 maanden na uitgifte). De voucher is geldig voor alle campings die Vacansoleil aanbiedt. Het verblijf kan in heel 2021 plaatsvinden. 

U kunt uw voucher eenvoudig online inwisselen als u een vakantie boekt op onze website. Vul in het vakje “Promotiecode” uw vouchercode in. Het bedrag wordt meteen verrekend met de totaalkosten van uw boeking. Klik vervolgens bij betalen op "Betalen na ontvangst E-factuur". Het restant wordt dan direct berekend.

Heeft u nog geld over op uw voucher? Dan kunt u dit gebruiken voor een volgende boeking in 2021.  
 

Wat gebeurt er als er tijdens mijn vakantie plotseling reisbeperkingen komen?

Mocht deze situatie zich voordoen, dan volgen we daarin altijd de adviezen en richtlijnen van de overheid en bevoegde instanties. We doen alles om u zo goed mogelijk te helpen en kijken samen met u naar een passende oplossing.

Het wordt sterk aanbevolen om voor vertrek een annuleringsverzekering af te sluiten waarin COVID-19 is opgenomen. Wij raden u aan om voor vertrek bij uw verzekeringsmaatschappij na te gaan waarvoor u verzekerd bent als er voor uw bestemming een negatief reisadvies wordt afgegeven.

Raadpleeg verder geregeld de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken om op de hoogte te blijven van de actuele situatie op uw vakantiebestemming.

Kan ik zonder kosten annuleren als er geen negatief reisadvies is?

Er zijn verschillende mogelijkheden om een veilige reis en vakantie te garanderen, daarom kunnen we uw boeking niet kosteloos annuleren. Mocht u uw toch vakantie wensen te annuleren, dan zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. 

Kan ik de tweede betaling uitstellen totdat zeker is of mijn vakantie doorgaat?

Omdat wij financiële verplichtingen aan de camping hebben, kunnen we hiervan helaas niet afwijken. Dat geldt ook voor eventuele annuleringskosten. Bij een annulering zijn wij namelijk annuleringskosten verschuldigd aan de camping. 

Wanneer krijg ik het bedrag terug van mijn ongebruikte voucher?

Uw coronavoucher is geldig tot 14 maanden na de uitgiftedatum. Dit was eerst 12 maanden, maar ANVR/SGR heeft besloten de geldigheid van de coronavoucher met 2 maanden te verlengen. 

Omdat wij als reisorganisatie aangesloten zijn, volgen wij deze regeling. Dat betekent dat uw voucher 2 maanden langer geldig blijft. In deze periode kan u uw voucher gebruiken voor een (nieuwe) vakantiereservering. 

Als u in deze periode uw voucher niet gebruikt heeft voor een (nieuwe) vakantiereservering zullen wij uw voucher uitbetalen. U dient dan het onderstaande formulier volledig in te vullen. Gelieve de gevraagde gegevens zorgvuldig en correct in te vullen. We hebben alle informatie nodig om uw aanvraag te verwerken. 

Klik hier om de terugbetalingsaanvraag te doen

Heb je al een terugbetaling aangevraagd? Dan hoef je geen actie te ondernemen. Op dit moment verwerken we de gevraagde terugbetalingen. Daarbij volgen wij de procedures van de reisbrancheorganisatie. Wij verzoeken je vriendelijk ons hierover niet te bellen of te mailen. We doen ons best om alle aanvragen zo snel mogelijk te verwerken. Bedankt voor je begrip!

Zijn alle voorzieningen op de camping open in 2021?

Dit verschilt per camping en per land. Op de campings waar wij vakanties aanbieden zijn de meeste voorzieningen gewoon open, maar het zal mogelijk een beetje anders zijn dan u gewend bent. 

Veiligheid gaat voor alles. Daarom volgen campings strikt de richtlijnen van de lokale overheid. Vacansoleil is niet aansprakelijk voor het wel of niet opengaan van bepaalde voorzieningen. 

Dit is afhankelijk van de lokale wetgeving en deze kan altijd veranderen.

Om volledig op de hoogte te zijn van de actuele situatie, raden we u ook aan om te kijken op de officiële website van de camping.

Hoe lang is mijn coronavoucher geldig?

Uw coronavoucher is geldig tot 14 maanden na de uitgiftedatum.

Dit was eerst 12 maanden, maar ANVR/SGR heeft besloten de geldigheid van de coronavoucher met 2 maanden te verlengen. Omdat wij als reisorganisatie aangesloten zijn, volgen wij deze regeling.

Heeft u van ons een coronavoucher ontvangen met SGR garantie? Dan heeft u nu 2 maanden langer de mogelijkheid om een vakantie te boeken met uw voucher.

Ik zou graag op vakantie gaan. Waar kan ik de actuele reisadviezen vinden?

Om op de hoogte te blijven van de regels, raden wij u aan om regelmatig een kijkje te nemen op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daar vindt u uitgebreide informatie over uw vakantieland: www.nederlandwereldwijd.nl

Wij attenderen u graag op een nieuwe reiswebsite van de Europese Unie. Hier vindt u gedetailleerde informatie over alle coronaregels en reisadviezen. Extra handig is de routeplanner met belangrijke informatie over de landen die u doorkruist op weg naar uw bestemming. 

Neem zeker een kijkje: Officiële website van de EU met informatie over reizen

Ondertussen houden wij u graag op de hoogte van alles wat we doen om u en andere gasten verder te helpen. Op onze website hebben wij de meest gestelde vragen voor uw verzameld:

Vragen en antwoorden over uw vakantie

Ik heb een vakantie geboekt. Wat is het reisadvies voor mijn bestemming?

Om op de hoogte te blijven van de regels, raden wij u aan om regelmatig een kijkje te nemen op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daar vindt u uitgebreide informatie over uw vakantieland: www.nederlandwereldwijd.nl

Wij attenderen u graag op een nieuwe reiswebsite van de Europese Unie. Hier vindt u gedetailleerde informatie over alle coronaregels en reisadviezen. Extra handig is de routeplanner met belangrijke informatie over de landen die u doorkruist op weg naar uw bestemming. 

Neem zeker een kijkje: Officiële website van de EU met informatie over reizen

Kan ik veilig genieten van mijn vakantie op een camping?

Op de camping leeft u voornamelijk buiten, wat het makkelijker maakt om een veilige afstand te bewaren. Onderzoek heeft uitgewezen dat de kans om buiten besmet te raken kleiner is dan binnen. Bovendien reist u waarschijnlijk met uw eigen auto en gebruikt u uw eigen accommodatie.

Onze campings verzekeren u van een veilige en weloverwogen vakantieomgeving, om de beste sfeer voor u te creëren.

Respect voor veiligheid: alle campings hanteren een veiligheidsplan dat voldoet aan de richtlijnen van de lokale gezondheidsautoriteiten.

Veilige afstand: campings voorzien afstand in openbare ruimtes en voorzieningen. Hierdoor heeft u een ruimer gevoel op de camping en kan iedereen gebruik maken van de faciliteiten op een veilige manier.

Hygiëne: op de camping is er extra schoonmaak voorzien, waardoor het gebruik van faciliteiten extra veilig is. En uiteraard wordt uw accommodatie voor uw aankomst uitgebreid schoongemaakt.

Moet ik op vakantie mondmaskers meenemen? En andere dingen?

Het wordt aangeraden om voldoende mondmaskers, papieren doekjes en desinfecterende gel mee te nemen. Enkele dagen voor aankomst ontvangt u een e-mail met daarin de actuele veiligheidsmaatregelen. Ook hebben we een aantal nuttige tips voor u verzameld. Lees deze zeker door. Dan gaat u goed voorbereid op vakantie en geniet u des te meer van uw verblijf:  

Tips voor uw vakantie op de camping

Waarom is het in sommige vallen zo dat ik mijn eigen beddengoed en kussens mee moet nemen?

Bij de meeste campings kan beddengoed en kussens als extra gereserveerd worden. Echter sommige campings bieden tijdelijk geen beddengoed (dekbedden en kussens) en linnengoed (lakens, dekbedovertrekken, kussenslopen) aan, omwille van lokale coronamaatregelen. Tip indien eigen beddengoed en kussen meegenomen worden: pak je beddengoed gemakkelijk in met een vacuüm reistas. Zo bespaart u veel bagageruimte.

Wat moet ik doen als ik in quarantaine moet en niet op vakantie kan?

Als u minder dan 14 dagen voor uw geboekte aankomstdatum in quarantaine moet en u kunt dit bewijzen, neem dan contact met ons op. We gaan op zoek naar een passende oplossing. Het wordt sterk aanbevolen om een annuleringsverzekering af te sluiten waarin COVID-19 is opgenomen.

Ik ben niet ingeënt, mag ik op vakantie?

De regels omtrent reizen naar andere landen kunnen per land verschillen. De meest actuele informatie per land omtrent reisadviezen en regelgeving kan u terugvinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken

Ik ben niet ingeënt, kan ik mijn boeking annuleren of wijzigen?

De regels verschillen per land, maar op de meeste bestemmingen kan een negatief resultaat van de COVID-19-test worden voorgelegd om de grens over te steken. Het is niet verplicht om ingeënt te zijn, om binnen Europa te kunnen reizen. Raadpleeg het actuele reisadvies om erachter te komen welke soorten tests op uw bestemming worden geaccepteerd.

Mocht u uw toch vakantie wensen te wijzigen of annuleren, dan zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Ik heb een negatief PCR-testresultaat nodig, kan ik mijn boeking annuleren of wijzigen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om een veilige reis en vakantie te garanderen, daarom kunnen we uw boeking niet kosteloos wijzigen of annuleren.

De regels omtrent reizen naar andere landen verschillen per land. Binnen de EU is echter afgesproken dat personen de grens mogen oversteken als ze kunnen aantonen dat ze zijn ingeënt of over een negatieve Covid-19-test beschikken. Wat voor soort negatieve Covid-19-test nodig is, kan per land verschillen. 

Mijn vaccinatieafspraak valt tijdens mijn geboekte vakantie, wat nu?

We begrijpen dat het belangrijk is dat u zich laat vaccineren. Probeer uw vaccinatieafspraak buiten uw vakantie (opnieuw) in te plannen. Mocht dat niet lukken en u kan dit bewijzen, neem dan contact met ons op. Wij zullen er alles aan doen om een oplossing te vinden die bij u past en waarmee u in het beste geval kunt genieten van een fijne vakantie in één van onze accommodaties.

Ikzelf of iemand van mijn reisgezelschap test positief voordat ik op vakantie vertrek. Wat zijn mijn opties?

Als u of iemand van uw reisgezelschap binnen 10 dagen voor uw aankomstdatum positief test op Corona, en u kan hierdoor niet op vakantie vertrekken zoals gepland, neem dan contact met ons op met het doktersattest. Wij zullen er alles aan doen om een oplossing te vinden die bij u past en waarmee u in het beste geval kunt genieten van een fijne vakantie in één van onze accommodaties.

Het wordt sterk aanbevolen om een annuleringsverzekering af te sluiten waarin COVID-19 is opgenomen.

Welke vereisten zijn er voor het binnenkomen van doorreislanden?

De regelgeving verandert voortdurend. Controleer daarom voor vertrek de laatste actuele informatie betreffende de coronamaatregelen en -regelgeving in het land van uw bestemming , evenals in eventuele doorreislanden. Deze informatie is te vinden op de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Wij attenderen u graag op een nieuwe reiswebsite van de Europese Unie. Hier vindt u gedetailleerde informatie over alle coronaregels en reisadviezen. Extra handig is de routeplanner met belangrijke informatie over de landen die u doorkruist op weg naar uw bestemming. 

Neem zeker een kijkje: Officiële website van de EU met informatie over reizen

Moet ik op de camping een vaccinatiebewijs of een negatieve test laten zien?

Dit verschilt per camping. Wilt u zeker zijn van de regels van de camping van uw keuze, kijk dan op hun eigen website voor de laatste informatie. Het kan ook verplicht zijn om dergelijke documenten bij u te hebben wanneer u de grens van uw land van bestemming of doorreisland oversteekt. De meest actuele informatie per land met betrekking tot reisadviezen en regelgeving vindt u op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Bij terugkeer van vakantie is er een verplichte quarantaine in mijn thuisland. Kan ik gratis annuleren?

Verplichte quarantaine in uw thuisland is geen reden om kosteloos te annuleren. 

Zoek en Boek

Pas hier uw wensen aan:

Land
Regio
Verblijfsperiode
Aankomstdatum Vertrekdatum

Aantal dagen eerder of later:

Reisgezelschap
  • Volwassenen
  • Kinderen
  • Huisdier