Coronavirus

Vragen & Antwoorden over het coronavirus en uw vakantie

Laatst geüpdatet op: 27 november 2020

Bij Vacansoleil volgen we de ontwikkelingen rondom het coronavirus (COVID-19) op de voet. Wij doen er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Uw veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst. 

Waarschijnlijk heeft u door al het nieuws vragen over uw vakantie of vakantieplannen. Daarom hebben we de meest gestelde vragen & antwoorden voor u in één overzicht gezet. 

Kan uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus?

Dan nemen wij altijd contact op met u. Vervolgens kijken we samen wat de mogelijkheden zijn. Zo kunt u uw vakantie zonder administratieve kosten omboeken naar een andere bestemming of periode. Een andere mogelijkheid is een corona-voucher. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over dit onderwerp. 
De informatie op deze pagina wordt regelmatig vernieuwd. De laatste update is van 27 november.

Corona

Waar vind ik de laatste informatie over het coronavirus?

Op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vindt u de meest actuele informatie over het nieuwe coronavirus (COVID-19).

Valt het coronavirus onder de dekking van het Calamiteitenfonds?

Ziektes en epidemieën zoals het coronavirus vallen niet onder de dekking van het Calamiteitenfonds. Deze dekking geldt alleen voor molestsituaties of natuurrampen. Overigens geldt de dekking van het Calamiteitenfonds alleen voor reizen die al zijn aangevangen. Meer informatie vindt u op de website van het Calamiteitenfonds.

Reisadvies

Waar vind ik alle actuele reisadviezen?

Op de website van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken www.nederlandwereldwijd.nl vindt u alle actuele reisadviezen per land. Let wel: negatief reisadvies is alleen van toepassing op het moment van reizen.

Wat is het reisadvies voor mijn vakantiebestemming?

Check voor u op vakantie gaat altijd de officiële reisadviezen van de overheid. Zo bent u op de hoogte van eventuele risico’s, lokale maatregelen en andere belangrijke informatie. De actuele reisadviezen voor alle landen vindt u op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.

Op de camping

Kan ik veilig van mijn vakantie genieten op de camping?

Op al onze campings gelden veiligheidsprotocollen die zijn opgesteld door de autoriteiten van het desbetreffende vakantieland. 

  • Veilige werkwijze personeel: de medewerkers werken volgens strikte lokale veiligheidsrichtlijnen. Ze zijn uitgebreid geïnstrueerd over de geldende protocollen, gebruiken beschermende en desinfecterende materialen en staan klaar om u verder te helpen met al uw vragen.
  • Veilige afstand: veel campings openen minder accommodaties en ontvangen dus minder gasten om een veilige afstand op de camping te kunnen waarborgen. 
  • Schoonmaak en hygiëne: campings werken met een aangepast schoonmaakprotocol dat voldoet aan de coronarichtlijnen. Zo kunt u veilig van alle voorzieningen gebruikmaken. Ook uw accommodatie wordt voor u arriveert grondig gereinigd. 
  • Eigen sanitair in uw accommodatie: alle Vacansoleil-stacaravans en bepaalde typen safaritenten beschikken over een toilet en badkamer. 
  • Veilig reizen in uw eigen auto: in uw eigen auto reist u veiliger naar uw vakantiebestemming dan met het vliegtuig of het openbaar vervoer.
     

Zijn de voorzieningen op de camping gewoon geopend?

Dit verschilt per camping en per land. Om volledig op de hoogte te zijn raden we u aan om te kijken op de officiële website van de camping. Op de campings waar wij vakanties aanbieden zijn de meeste voorzieningen open, maar het zal een beetje anders zijn dan u gewend bent.

  • Zwembaden & glijbanen: waterpret hoort bij vakantie. U kunt gewoon lekker spetteren en van een waterglijbaan sjezen. Wel gelden er veiligheidsprotocollen waaraan iedereen zich dient te houden.
  • Voor uw kinderen: de speeltuin is open en het animatieteam organiseert toffe activiteiten. Dat blijft zo, maar veiligheid gaat voor alles. 
  • Sport & activiteiten: dat gaat gewoon door op basis van lokale regels. Zo kunnen activiteiten bijvoorbeeld in kleinere groepen uitgevoerd worden. 
  • Eten & drinken: gezellig samen een hapje eten, een drankje op het terras, het hoort er allemaal bij. Horecavoorzieningen zijn open op basis van lokale wetgeving.

Vacansoleil is niet aansprakelijk voor het wel of niet opengaan van bepaalde voorzieningen. De opening hiervan is afhankelijk van de lokale wetgeving en deze kan altijd veranderen.

Voucher

Wat is de corona-voucher?

Kan uw vakantie niet doorgaan vanwege het coronavirus, dan ontvangt u een corona-voucher ter waarde van de betaalde reissom. Met deze voucher kunt op een later tijdstip een nieuwe vakantie boeken bij Vacansoleil. De corona-voucher kan gebruikt worden voor alle campings uit het aanbod van Vacansoleil. De corona-voucher is 1 jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. U dient dus binnen 1 jaar een nieuwe boeking te maken. De aankomstdatum van deze nieuwe boeking mag wel later plaatsvinden in 2020 of 2021 (uiterlijk 31 december 2021). 

De corona-voucher is een initiatief van de ANVR en SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Omdat Vacansoleil lid is van beide organisaties kunnen wij u de corona-voucher aanbieden. De SGR staat garant voor de waarde van uw corona-voucher. Meer informatie over de corona-voucher vindt u op de website van SGR en in de brief van de ANVR

https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/

Hoe ontvang ik de corona-voucher?

U ontvangt uw corona-voucher via e-mail. Zodra uw corona-voucher is aangemaakt, sturen wij deze naar het e-mailadres dat u aan ons doorgaf toen u een boeking maakte. Wellicht kan deze e-mail in uw spam terechtkomen. Wij raden u aan ook daar even te kijken.

Moet ik het gehele bedrag van de corona-voucher in één keer besteden?

Nee, dat hoeft niet. Als de reissom van de nieuwe boeking lager is dan de waarde van de corona-voucher, dan behoudt u het restantbedrag op uw corona-voucher. U kunt de corona-voucher dus voor meerdere reserveringen gebruiken. Let er wel op dat de corona-voucher geldig blijft tot 12 maanden na uitgiftedatum. 

Hoe kan ik mijn corona-voucher verzilveren?

Dat kan eenvoudig op deze website. Als u op https://www.vacansoleil.nl/ een nieuwe vakantie boekt, kunt u bij het afronden van de boeking uw vouchercode invullen. Het bedrag wordt dan direct verrekend. U kunt uw corona-voucher alleen gebruiken voor nieuwe boekingen, dus niet voor reeds bestaande boekingen.

Mag ik de corona-voucher gebruiken voor een reeds bestaande reservering?

Nee, de corona-voucher kan alleen direct bij boeking verzilverd worden. U kunt de corona-voucher dus alleen voor nieuwe reserveringen gebruiken. Zodra u de corona- voucher ontvangt, kunt u deze meteen gebruiken voor een nieuwe boeking. Wacht alstublieft tot u de corona-voucher heeft ontvangen, voordat u via onze website een nieuwe reservering maakt.

Kan ik mijn corona-voucher aan een ander geven?

Nee, de corona-voucher is niet overdraagbaar aan anderen. De corona-voucher wordt uitgegeven op naam van de hoofdboeker en kan dus ook alleen door die persoon gebruikt worden. 

Kan ik mijn geld terugkrijgen als ik mijn corona-voucher niet gebruik?

Als u uw corona-voucher niet gebruikt, heeft u recht op teruggave van het vermelde bedrag. Wij verzorgen de terugbetaling als u de corona-voucher na 12 maanden nog niet heeft gebruikt voor een nieuwe boeking.

Ook voor een voucher waarop geen SGR-dekking van toepassing is, behoudt u het recht tot terugbetaling. Wij verzorgen de terugbetaling als u de voucher na 12 maanden nog niet heeft gebruikt voor een nieuwe boeking.

Omboeken / Annuleren

Ik heb mijn vakantie vanwege corona omgeboekt naar een andere periode of bestemming. Wat als die vakantie ook niet doorgaat vanwege corona?

Indien ook de nieuwe vakantie vanwege corona niet doorgaat, dan krijgt u opnieuw de mogelijkheid om uw reservering om te boeken of u kunt kiezen voor de corona-voucher.

Betaling

Ik wil geen corona-voucher, maar restitutie van mijn betaalde reissom. Kan dat ook?

We begrijpen heel goed dat u misschien een voorkeur heeft voor teruggave van de betaalde reissom. Helaas is dit nu niet mogelijk. Omdat de omstandigheden zo uitzonderlijk zijn, hebben wij ook voor een uitzonderlijke oplossing moeten kiezen. De corona-voucher zorgt voor financiële zekerheid voor iedereen, voor u als reiziger en voor ons als reisorganisatie. Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) garandeert de waarde van uw corona-voucher. Branchevereniging ANVR ondersteunt deze oplossing. U behoudt het recht tot terugbetaling. Indien u uw corona-voucher na 12 maanden nog niet heeft gebruikt voor een nieuwe boeking, verzorgen wij de terugbetaling.

Ook voor een voucher waarop geen SGR-dekking van toepassing is, behoudt u het recht tot terugbetaling. Wij verzorgen de terugbetaling als u de voucher na 12 maanden nog niet heeft omgezet in een nieuwe boeking.

Wanneer krijg ik mijn geld terug als ik nu mijn vakantie annuleer?

Wanneer u uw vakantie besluit te annuleren terwijl er geen negatief reisadvies is afgegeven voor uw geboekte bestemming of reisperiode, dan gelden onze annuleringsvoorwaarden. Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Deze voucher is geldig tot een jaar na uitgifte datum. Dit voucher valt niet onder de SGR dekking. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas nu geen restituties verlenen. Indien u de voucher na 12 maanden nog niet heeft omgezet in een nieuwe boeking verzorgen wij de terugbetaling. 

Zoek en Boek

Pas hier uw wensen aan:

Land
Regio
Verblijfsperiode
Aankomstdatum Vertrekdatum

Aantal dagen eerder of later:

Reisgezelschap
  • Volwassenen
  • Kinderen
  • Huisdier

Verfijn uw zoekresultaten:

Meer filters